Smartdiagnos mot Sepsis

Idag är det ”Världssepsisdagen” och målet med denna dag är att öka medvetenheten om sepsis, blodförgiftning, med syfte att rädda liv. Med Smartdiagnos, ett innovationsprojekt finansierat av EU-Horizon 2020, är vi också delaktiga i kampen mot sepsis. Under de senaste 3,5 åren har tio akademiska och industriella partners arbetat inom detta projekt med att utveckla två nya diagnostiska instrument som kan användas för att upptäcka sepsis tidigt, och därmed rädda liv. TATAA Biocenter med dotterbolaget Life Genomics är partner i detta projekt. Under den här hösten, tills det att projektet avslutas i januari 2020, genomförs en utvärdering av prestandan hos de nya instrumenten på insamlade patientprover från tre kliniska laboratorier i Europa. De nya testerna används direkt på blod för att påvisa mikroorganismer och resistensgener. Ett snabbt resultat på ett diagnostiskt test minskar tiden för diagnos av sepsis och varje minut är dyrbar!