Tataa Biocenter meddelar märkning av sitt GrandPerformance SARS-CoV-2 detection kit

Tataa Biocenter har under tisdagen registrerat sin produkt TATAA GrandPerformance SARS-CoV-2 detection kit, ett test för analys av det nya coronaviruset, för CE-IVD-märkning. Märkningen berättigar Tataa Biocenter att sälja testet för diagnostik i Europa.

Mikael Kubista, vd för Tataa Biocenter, kommenterar:

– Vi är sedan tjugo år ett av Europas ledande dna-analyslaboratorier, men vi har aldrig tidigare utvecklat en diagnostisk produkt. Det har varit en utmaning, och jag är stolt över mina medarbetare och våra samarbetspartners som gjort detta möjligt.

TATAA GrandPerformance SARS-CoV-2 detection kit bygger på tekniken kvantitativ realtids-PCR (polymeraskedjereaktion), som är den mest känsliga och pålitliga teknik vi för närvarande har för analys av SARS-CoV-2, och som används av diagnostiska laboratorier utrustade för ändamålet.

Testet har validerats i samarbete med Saint James Hospital på Malta. Med registreringen har Mediteq, som är experter på regulatoriska frågor, bistått. Lokal tillverkning i Sverige av TATAA GrandPerformance SARS-CoV-2 detection kit säkerställer tillgången till ett säkert test för svenska laboratorier.

Tataa Biocenter utför inte provtagning. För möjligheten att testa exempelvis personalgrupper på en arbetsplats, kontakta vår samarbetspartner Gendoktorn Medicinsk Service. TATAA GrandPerformance SARS-CoV-2 detection kit är inte ett självtest.