Gå direkt till innehåll
Nanofibrer, som används vid tillverkning av nanofilter, ger en täthet som stoppar virus.

Munskydd med plats för nanofilter till utlandsresenärer via Coronapassport

Allt fler kliniker anslutna till Coronapassport erbjuder munskydd utan avgift för kunder som genomgår coronatest inför utlandsresa. Det handlar om tvättbara munskydd med innerficka för nanofilter, med en täthet som stoppar virus.

Tjänsten Coronapassport hanteras av det svenska laboratorieföretaget Tataa Biocenter. Via hemsidan www.coronapassport.se kan privatpersoner, företag och organisationer komma i kontakt med någon av de närmare hundra privata kliniker i landet som är anslutna till tjänsten.

På hemsidan ges också uppdaterad information, via UD:s Sweden abroad, om vilka länder som kräver negativt test för SARS-CoV-2 för inresa. Reglerna är inte enhetliga, och kan ändras med kort varsel.

Den service som erbjuds via Coronapassport omfattar tester för aktiv virusinfektion, som tas av medicinsk personal vid respektive klinik, med snabba och garanterade svarstider. Vid negativt test utfärdas friskhetsintyg, och hos flera av de anslutna klinikerna erbjuds nu även avgiftsfritt munskydd till utlandsresenärer som testar sig.

Munskydden är textila och tvättbara i 60 grader. De tillverkas i det bekväma polyestermaterialet Coolmax, med optimal avdunstning av fukt och med ficka för utbytbara filter.

Det patenterade nanotextilmaterialet i filtren är uppbyggt av tre skikt av nanofibrer som bildar en mekanisk barriär mot mikroorganismer, samtidigt som de är lätta att andas genom. Nanofiltren filtrerar virus och bakterier med en effektivitet på 99,9 procent och standardiserade latexpartiklar med diametern 0,1 μm med en effektivitet på 99,8 procent enligt mätningar i testlaboratorium. Coronavirusets diameter uppskattas till 0,125 μm.

Att bära ickemedicinska munskydd är obligatoriskt i ett flertal länder. Munskydden utgör ett komplement till övriga riskreducerande åtgärder. För maximal effekt vid användning, se WHO:s video ”How to wear a fabric mask”:

De aktuella munskydden och filtren kan också köpas i webbutiken DinAnsiktsmask, hos Lifebutikerna och av TATAA Biocenter.

”Munskydd med nanofilter kan vara klokt att använda också i Sverige när man exempelvis åker kommunalt eller vistas i lokaler där det finns eller har funnits mycket folk, som affärer och shoppingcenter” säger Mikael Kubista, VD på Tataa Biocenter, fysikalisk kemist och tidigare professor på Chalmers.

Vårdgivare anslutna till www.coronapassport.se är i ALINGSÅS: ExpressCare BORÅS: iDr Medical och Svea Vaccin DANDERYD: Doktor Hemma EKSJÖ: Avonova ESKILSTUNA: Aros Vaccin GUNNARSKOG: Edmans Hälsa GÄVLE: Anelia Care GÖTEBORG: Askimskliniken, Avonova, Carelab, Cleopatra Medical Center, ExpressCare, Gendoktorn Medicinsk Service, Götabergshälsan, Hagakliniken, Hedda Care, iDr, Långedrags Sjuksköterskemottagning, Läkarhälsan Privatvård, Min Doktor, Mobil@Doktorn, pe3 Företagshälsa, VaccinDirekt, Vårdcentralen Citysjukhuset +7, Vårdkuriren HELSINGBORG: Min Doktor, Mobil@Doktorn, VaccinDirekt HUDIKSVALL: Läkarhuset Västertull JÖNKÖPING: Mobil@Doktorn, Vaccinhuset KALMAR: Vaccinera Kalmar KARLSTAD: Privatläkare Evangelos Lolis, Scandinavian Gastro Clinic KUNGÄLV: Kungälvs Vaccinationsmottagning, Min Doktor KÖPING: Avonova LIDKÖPING: Avonova LINKÖPING: Mobil@Doktorn, S2Medical LUND: iDr, Mobil@Doktorn MALMÖ: Avonova, ExpressCare, Hedda Care, iDr, Min Doktor, Mobil@Doktorn, VaccinDirekt, Vårdkuriren MÖLNDAL: Scandinavian Gastro Clinic NACKA: Carballos Klinic, iDr NORRKÖPING: Avonova NÄSSJÖ: Carballos Klinic SKARA: Avonova SKÄRHOLMEN: iDr SOLNA: ExpressCare, Läkarintyg Direkt STOCKHOLM: Aktiv Medicin, Astil Medical, Avonova, Carelab, DocLab, Doktor Hemma, ExpressCare, Hedda Care, iDr, Mobil@Doktorn, Nina Nurse, Quality Care Europe, Sina Care, Vårdkuriren STRÄNGNÄSSträngnäs Vaccin SÄFFLE: Säfflehälsan TÄBY: iDr UPPSALA: MKCareSweden, Resecentrum Vaccinationer VISBY: Avonova VÄLLINGBY: iDr VÄSTERÅS: Avonova, Din Hälsa, Travel Nurse VÄXJÖ: ExpressCare ÖSTERSUND: VeronIcare.