Ny hållbarhetsredovisning: Taxi Stockholm främjar svensk välfärd och ekonomi

Taxi Stockholm, en ledande aktör inom transporttjänster, har idag publicerat sin senaste hållbarhetsredovisning som inkluderar uppdateringar om företagets åtaganden för det svenska samhället. Med över 3300 arbetstillfällen inom stockholmsverksamheten och en skattebetalning på 700 miljoner kronor, bidrar företaget aktivt till den svenska välfärden och stärker den lokala ekonomin.

Taxi Stockholm utmärker sig från utlandsregistrerade taxibolag inte bara genom att verka inom Sveriges gränser, utan också genom att aktivt bidra till den svenska ekonomin med skatteintäkter. Bolaget redovisar skatt från hela sin omsättning, utan avdrag för provisioner eller avgifter.

– Vi har ett medvetet fokus på att behålla tjänsterna i Sverige, vilket bidrar till att skapa fler arbetstillfällen i landet och säkerställer en hög servicenivå för våra kunder, säger Pernilla Samuelsson, VD på Taxi Stockholm.

Taxi Stockholms nyligen publicerade hållbarhetsredovisning belyser företagets åtgärder mot korruption och dess engagemang för transparens i finansiella transaktioner. Genom interna kontroller och godkända och kontrollerade taxametrar, garanterar företaget att alla transaktioner är både spårbara och korrekta.

– Svarttaxiverksamhet snedvrider konkurrensen och bidrar till den illegala ekonomin. Vi står för en sund och reglerad taximarknad, fortsätter Pernilla Samuelsson.

Hållbarhetsredovisningen visar även att Taxi Stockholm leder vägen i att erbjuda fördelaktiga arbetsvillkor för sina förare, som idag omfattas av kollektivavtal. Kollektivavtal garanterar inte bara anställningstrygghet, tjänstepension och sjuklön, utan även efterlevnadsskydd. Dessutom säkerställs månadslön för förare som arbetar heltid med upphandlad trafik, såsom färdtjänst och skolkörningar.

– Vi har vidtagit speciella åtgärder för att inte bara uppfylla lagkrav utan även för att driva branschstandarder framåt. Idag är vi en av de få i taxibranschen som erbjuder kollektivavtal till våra taxiförare, vilket vi är stolta över. Vår framgång ska inte byggas på dåliga arbetsvillkor. Det är inte hållbart i längden, säger Johan Porsman, Hållbarhetsansvarig på Taxi Stockholm.

Taxi Stockholm understryker sitt fortsatta engagemang för att stärka samhällsstrukturen genom hållbara och ansvarsfulla affärsmetoder. Företaget är fast beslutet att fortsätta vara en förebild inom taxibranschen och bidra till en positiv utveckling i hela Sverige.

– Genom att fokusera på hållbarhet och kvalitet i varje aspekt av vår verksamhet, siktar vi på att leverera värde inte bara till våra kunder utan även till samhället i stort, avslutar Johan Porsman.

För mer information om Taxi Stockholms hållbarhetsinitiativ, besök taxistockholm.se eller ta del av hållbarhetsredovisningen för 2023.