Trygg i Taxi Stockholms bilar

Snälla beslutsfattare, hjälp till att städa upp i taxibranschen

På Taxi Stockholm gör vi allt som vi kan för att våra kunder ska vara trygga i våra taxibilar och det är en stor investering. Det finns en önskelista till våra ansvariga politiker sedan tidigare, initiativ som skulle kunna städa upp och öka tryggheten i branschen. Nu vill vi addera ytterligare ett önskemål till den listan: Kan ni snälla hålla sex- och våldsbrottslingar borta från taxiförarlegitimationen?

TV4 visade i en serie inslag förra veckan att det fortfarande 2020 finns taxiförare som kan vara både sexförbrytare och kvinnomisshandlare men som ändå kan bibehålla sin taxiförarlegitimation och köra som om inget hänt. Vad värre är så visade ett inslag också att detta även godkänns av myndigheter. Bilden av branschen var delvis väldigt onyanserad. Detta är definitivt inte en homogen bransch och det finns stora skillnader mellan olika aktörer. Men det är ändå en viktig rapportering och det sätter också ljuset på något som vi uppmärksammat länge.

Vi på Taxi Stockholm gör en avsevärd investering i resurser och pengar för att minska miljöpåverkan, säkerställa att alla drygt 950 småföretagare under vårt paraply betalar rätt skatter och avgifter, att våra medarbetare har samma grundläggande sociala trygghet som de flesta andra av oss åtnjuter och inte minst att våra kunder kan vara trygga i våra bilar.

Vi har under lång tid arbetat för att samhället ska ställa högre krav på kontroller. På Taxi Stockholm lägger vi mer tid och resurser än något annat bolag i att hålla våra bilar och vårt varumärke fritt från människor som inte har något i yrket att göra. I praktiken innebär vårt arbete för att säkerställa en trygg tjänst att vi:

• Alltid kontrollerar belastningsregister och intervjuar samtliga sökande personligen innan rekrytering.
  • Har en grundlig utbildning med stort fokus på vilket beteende som förväntas.
  • Har en tydlig uppförandekod som signeras av alla medarbetare. Brott mot vår uppförandekod leder till att man inte kan arbeta kvar hos oss.
  • Gör behörighetskontroll för yrkestrafik varje dygn och spärrar obehöriga direkt.
  • Har en reklamationsprocess som hanterar varje information och misstanke som kommer in till oss. Misstankar om sexbrott leder alltid till omedelbar avstängning och då kan man inte köra hos Taxi Stockholm. Tyvärr ser vi att förare som vi spärrat för kan fortsätta köra taxi hos andra, mindre nogräknade, bolag.

Våra ägare består av 950 småföretagare och de har tillsammans valt att investera i ett schysst och tryggt varumärke och vi gör allt vi kan för att göra rätt. Hur kan det vara så att inte ens det räcker till?

Vi kan därför konstatera att det finns ännu ett önskemål att lägga på vår lista till ansvariga politiker. Där ligger sedan tidigare

1. En vädjan om att öka tillsynen så att fusk med redovisning och bidrag inte ska få snedvrida konkurrensen i branschen.

2. Där ligger också en önskan om att det ska vara gynnsamt att vara ett företag som tar sitt sociala ansvar istället för att dumpa löner för att kunna konkurrera med pris i offentlig upphandling. Här behöver upphandlarnas krav följas upp.

Nu vill vi addera ett önskemål som är nödvändigt om det ska vara tillräckligt att vi gör allt som står i vår makt för att erbjuda en trygg tjänst.

3. Skulle ni vilja försäkra oss om att de personer som innehar godkänd yrkeslegitimationen för att köra taxi inte är dömda vålds- och sexualbrottslingar?

Om ni kan försäkra oss det så kan vi fortsätta att garantera en trygg tjänst.

Dimitrios Nikopoulos, styrelseordförande Taxi Stockholm
Satish Sen, tf VD Taxi Stockholm