Stockholms tingsrätt dömer till Taxi Stockholms fördel i mål om varumärkesintrång (pressmeddelande)

Taxi Stockholm ser sedan i början av 2021 en ökning av taxi som plagierar deras varumärke. Vanligast är att försöka efterlikna taklyktan och varumärket Taxi Stockholm. I våras stämde Taxi Stockholm bolaget Taxi City Stockholm AB för varumärkesintrång och domen i Stockholms tingsrätt innebär en total framgång för Taxi Stockholm.

Varje vecka hör kunder av sig till Taxi Stockholms kundcenter för att klaga på en resa som de, utan att de själva vet om det, gjort med en taxi som plagierar Taxi Stockholm. Sedan i början av 2021 har bolaget märkt en ökning av både plagiat och kunder som hör av sig om detta.

- Det är ett tidskrävande men otroligt viktigt arbete att vakta vårt varumärke. Vi ser hela tiden personer som kopierar vårt varumärke och vi tar det alltid vidare juridiskt, säger Mikael Åbom, VD och koncernchef på Taxi Stockholm.

Domen från den 11 oktober innebär i korthet att Patent- och marknadsdomstolen häver registreringen av företagsnamnet Taxi City Stockholm AB och förbjuder användning av varumärket Taxi City Stockholm, annars väntar vite. Motparten ska även betala ett stort skadestånd till Taxi Stockholm samt rättegångskostnader.

- Det här är en framgång för oss som etablerat och välkänt taxibolag. Taxi Stockholm har bedrivit taxiverksamhet i 123 år och våra kunder har en förväntan på service och pris som vi måste leva upp till. Domen bekräftar att våra kännetecken är väl kända och ansedda och att vi har ensamrätt till varumärket Taxi Stockholm, säger Henrik Boström, marknads- och försäljningschef på Taxi Stockholm.

I Sverige är taxi avreglerat sedan 90-talet vilket lett till en fri prissättning. Det lägger ett större ansvar på kunden att välja rätt taxi vilket kan vara svårt då friåkare tjänar på att efterlikna Taxi Stockholm eftersom det ger dem fler kunder. Det är särskilt svårt för turister och andra inresande att välja rätt taxi.

- Vi rekommenderar att man bokar sin resa via vår bokningsapp. Vill man vinka in en taxi på gatan eller vid en kö på till exempel Centralen eller Arlanda så är det bra att kontrollera att det står ”Taxi Stockholm 15 00 00” på bilen, säger Henrik.