Taxi Stockholm får fortsatt och utökat förtroende att utföra färdtjänsttaxi inom Region Stockholm. Färdtjänstnämnden i Region Stockholm fattade på torsdagen beslut om att ge Taxi Stockholm ett fortsatt och utökat förtroende för att utföra färdtjänsttaxi åt regionen. Det nya avtalet gäller från 1 april 2023 och tre år framåt med möjlighet att förlänga ytterligare ett år.

Taxi Stockholm har sedan 2019 utfört delar av Region Stockholms färdtjänsttaxi och nu har nu fattat beslut om att ge bolaget fortsatt förtroende för uppdraget.

- Det här är goda nyheter för Taxi Stockholm, för våra medarbetare, våra åkerier och partners. Det visar att vår målmedvetna satsning på utbildning, kvalitet och hållbarhet lönar sig. Genom att ge Taxi Stockholm förtroendet så får Region Stockholm och resenärerna en verksamhet som har kollektivavtal med den sociala trygghet och avtalsmässiga löner som det innebär och en mobilitetstjänst med ambitiösa hållbarhetsmål och som därför också bidrar till regionens mål, säger Mikael Åbom, VD- och koncernchef för Taxi Stockholmkoncernen.

Det här är ett positivt steg i vår ambition att fortsatt vara en viktig del av ett väl fungerande Stockholm, där vi gärna vill bidra och ta vårt ansvar kring samhällsengagemang, service och tjänster.

Avtalet gäller för färdtjänst inom region Stockholm från 1 april 2023 och i tre år framåt med möjlighet till ett års förlängning.