Taxi Stockholm håller ut för hållbart

Taxi Stockholm redovisar sitt hållbarhetsarbete enligt GRI, Global Reporting Initiative, för nionde året i rad. Trots pandemins utmaningar kan bolaget rapportera flera framsteg. Men omställningen till en fossilfri fordonsflotta har inte kunnat gå i den takt som tidigare varit målet och därför har Taxi Stockholm gjort en översyn av sina hållbarhetsmål. Nu har de tagit sikte på emissionsfritt 2030.

Årets hållbarhetsredovisning är den nionde hållbarhetsredovisningen som Taxi Stockholm tar fram sedan de började redovisa enligt GRI, Global Reporting Initiative. Denna gång som ett slags bokslut över pandemin och ett svar på frågan om det skulle gå att behålla hållbarhetsvärdena med det hot som nedstängningen av samhället utgjorde för medlemsåkeriernas verksamheter.

– Det är glädjande att det gick att hålla ut för hållbart trots att pandemin tyngt ekonomin hos våra ägare, som är 890 småföretagare, enormt mycket. Våra hållbarhetsambitioner har varit ekonomiskt utmanande för åkerierna. Nu kan vi höja blicken och se framåt igen, säger Johan Porsman som är hållbarhetsansvarig i Taxi Stockholm-koncernen.

Taxi Stockholms ambition är att leverera mobilitetslösningar som bidrar till en enklare tillvaro, en bättre livsmiljö i Stockholmsregionen och att göra det med bra villkor för alla medarbetare. Den största hållbarhetsvinsten är enligt Johan Porsman att ekonomin i åkerierna är fortsatt sund och att man har råd att behålla kollektivanslutningen för alla förare, något som är nästan unikt för Taxi Stockholm och ger förarna en trygghet som de annars inte haft.

På miljöområdet syns en minskad påverkan på miljön som delvis beror på att antalet bilar minskat. 2021 ökade andelen fordon av el, plug-in och hybridmodeller samtidigt som flottan minskade. Utsläppen av partiklar per körd kilometer har också minskat liksom utsläppen av växthusgaser. Det var redan innan pandemin låg tillgång på fossilfria bilar som fungerar i taxiverksamheten och svårt att förutse hur laddningsmöjligheterna skulle vara i Stockholm framöver och detta är fortsatt de två största utmaningarna i omställningen. Därför har de valt att omforma sitt övergripande miljömål.

– Våra mål ska fungera ledande för verksamheten och inte vara ett luftslott. 2017 satte vi målet att vi skulle ha en fordonsflotta fri från fossila utsläpp från drivmedel senast 2025. I slutet av förra året beslutade vi om ett nytt mål att Taxi Stockholm ska ha en emissionsfri transporttjänst senast 2030. Jag ser fram emot den omställning vi kommer att göra de kommande åren, säger Johan Porsman.

Redan i år kommer minst 1 av 20 bilar vara emissionsfria men omställningstakten kommer att vara ökande i takt med att det finns tillgängliga bilmodeller som passar taxiverksamhet och laddmöjligheterna successivt ökar.

Om Taxi Stockholms hållbarhetsredovisning: Taxi Stockholm arbetar strategiskt och integrerat med hållbarhetsfrågor med fem områden i fokus: Miljö, medarbetare, etik och bemötande, trygg och säker resa samt tillgänglighet. De följer årligen upp arbetet och sedan 2013 enligt GRI, Global Reporting Initiative, som är en global redovisningsstandard. Taxi Stockholm redovisar på tillämpningsnivå Core. Taxi Stockholm är certifierade enligt ISO 9001 och ISO 14001. Dessa ledningssystem utgör tillsammans med uppförandekoden centrala delar i arbetet med uppföljningen.