Kampanjen “Don’t Get Ripped Off”, har under det senaste året cirkulerat som en kampanj på sociala medier men även prytt reklamstolpar på Arlanda flygplats, Arlanda Express samt i turistguider och informationsmaterial till de största hotellkedjorna.

Taxi Stockholm intensifierar kampen mot CopyCabs: ”Vi kan inte helt bli av med problematiken, men vi kan informera”

Taxi Stockholm står inför utmaningen att andra taxibolag försöker imitera deras varumärke, från taklyktor och logotyper till företagsnamn. Som svar på denna utmaning intensifierar Taxi Stockholm sina insatser för att effektivt adressera och hantera situationen.

Under 2022 befäste Taxi Stockholm sin ensamrätt till varumärket "Taxi Stockholm" genom ett beslut från Patent- och marknadsdomstolen. Domen resulterade i ett skadestånd på över sex miljoner kronor till Taxi Stockholms fördel, vilket bekräftade att en konkurrent felaktigt hade använt "Taxi Stockholm" som en del av sitt företagsnamn och som varumärke.

– Vi var mycket nöjda med domstolens beslut som bekräftar vår ensamrätt till varumärket “Taxi Stockholm” i Stockholmsområdet. Detta var en viktig seger för oss och för våra kunder, säger Henrik Boström, Marknadschef på Taxi Stockholm.

Trots en klar seger i domstolen om ensamrätten till varumärket "Taxi Stockholm", fortsätter olovliga imitationer av varumärket. Taxi Stockholm har aktivt hanterat situationen genom att skicka varningsbrev och har även under 2023 väckt åtal mot två företag som ignorerat dessa varningar. Dessutom har företaget även lanserat ett kommunikationspaket för att öka kundmedvetenheten om CopyCabs.

– Vi kan inte helt bli av med problematiken, men vi kan informera våra kunder. Vår kampanj “Don't Get Ripped Off” uppmanar kunder att söka efter numret 15 00 00 i vår logotyp, vilket är en bra riktlinje om man vill sätta sig i en äkta bil från Taxi Stockholm, fortsätter Henrik Boström.

– Vi har mottagit otroligt positiv feedback från kunder, särskilt de som anländer till Arlanda, om vår kampanj. Vårt mål är att skydda turister från att oavsiktligt välja fel bil som tyvärr är en alltför vanlig företeelse som kan sluta i en mycket dyr taxiresa," avslutar Henrik.

Taxi Stockholm fortsätter sin kamp mot CopyCabs med beslutsamma rättsliga åtgärder och genomtänkta informationskampanjer. Dessa initiativ understryker Taxi Stockholms engagemang för att erbjuda förstklassiga transporttjänster samtidigt som de aktivt värnar om konsumenternas trygghet i Stockholmsområdet.