Taxi Stockholm stannar kvar i Taxiförbundet

Under hösten meddelade Taxi Stockholm sin avsikt att avsluta sitt medlemskap i Svenska Taxiförbundet. Efter konkreta och konstruktiva samtal med Taxiförbundets styrelse har styrelsen i Taxi Stockholm den 21 december beslutat att återkalla uppsägningen av medlemskapet.

Taxibranschen står inför många svåra utmaningar. Pandemin, det pågående kriget i Ukraina och det ekonomiskt tuffa läget med höga drivmedelspriser, stigande räntor och hög inflation har en direkt påverkan på människors privatekonomi och på företagens efterfrågan av taxi. Behovet av trygga och säkra transporter är lika viktigt idag som i framtiden, men det är tydligt att kunderna är mer försiktiga nu.

- I dessa tider ser vi en klar fördel att tillsammans med Taxiförbundet arbeta aktivt för att driva och påverka viktiga frågor för hela branschens framtid som schyssta anställningsvillkor för förarna, konkurrens på lika villkor och god taxitradition, säger Dimitrios Nikopoulos, styrelseordförande i Taxi Stockholm.

Taxi Stockholms 123-åriga historia och nära 900 engagerade åkeriägare representerar en stark och tydlig röst som vill vara med och påverka branschens framtid. Under 2023 kommer Taxi Stockholm att jobba nära förbundet för att utveckla agendan och säkerställa att vägen framåt realiseras.