Taxi Stockholm tycker till om miljözon 3: "Borgarrådet borde ha haft en dialog med berörda branscher innan beslutet fattades"

Taxi Stockholm meddelar att införandet av miljözon 3 i Stockholms City kommer att leda till betydande utmaningar för verksamheten. Trots att Taxi Stockholm redan har påbörjat sin omställning mot en utsläppsfri fordonsflotta, är arbetet långt ifrån klart.

– Det råder ingen tvekan om att omställningen måste och ska göras. 2022 var 4% av Taxi Stockholms fordonsflotta utsläppsfri. Idag är siffran 30%. Med andra ord, omställningen går fort och den drivs redan framåt av branschen, säger Pernilla Samuelsson, tf. VD på Taxi Stockholm.

Trots att Taxi Stockholms omställning är på frammarsch, kan ett införande av Miljözon 3 leda till att alla typer av Taxi Stockholms resor kan drabbas under en lång tid framöver: privata-, företags- och omsorgsresor.

– Jag tycker att borgarrådet borde ha haft en dialog med berörda branscher innan de fattar ett sådant här beslut. Skapa förståelse och god inblick i vilka komplikationer dessa beslut kommer att få för stockholmarna, vilka utmaningar det skapar för branschen och framförallt vilka ökade behov som infrastrukturen måste kunna tillgodose på grund av detta, avslutar Pernilla Samuelsson.

För att lösa dessa utmaningar uppmanar Taxi Stockholm till ökad dialog mellan transportbranschen, politiker och berörda myndigheter för göra en realistisk plan som både värnar om en hållbar stad och Stockholms transportekosystem.