Norrköping och Teach for Sweden ingår samarbete. Fotograf: Josefin Landhagen

Nytt samarbete mellan Teach for Sweden och Norrköping kommun

Norrköping kommun blir ny partnerkommun till stiftelsen Teach for Sweden. Samarbetet innebär bland annat möjligheten för kommunen att anställa programdeltagare i Teach for Sweden:s ledarskapsprogram som lärare på en skola med behov av skickliga lärare och på det sättet stärka kompetensförsörjningen inom utbildningsområdet

Tillsammans med Norrköping kommer Teach for Sweden leta efter sökande med akademisk bakgrund inom matematik, fysik, kemi, biologi, teknik, svenska, engelska, spanska, franska, tyska eller svenska som andra språk. Kommuner som anställer programdeltagare i Teach for Sweden:s ledarskapsproogram bidrar till att fler kan utbilda sig till behöriga lärare samtidigt som de kan göra skillnad för elever i klassrum där de behövs som mest.

– Alla elever i Norrköpings kommun behöver kunniga lärare och duktiga ledare – det får vi tillsammans med Teach for Sweden, säger Kajsa Andersson Lundblad, chef för forsknings- och utvecklingsavdelningen, Utbildningskontoret på Norrköpings kommun.

Teach for Sweden är en ideell stiftelse som rekryterar akademiker till en påbyggnadsutbildning bestående av ett två år långt ledarskapsprogram. Utbildningen är både ledarskapsinriktad och praktiknära. Under programmet arbetar deltagarna som lärare på en högstadieskola med stort behov av skickliga ledare. Efter den avslutade utbildningen erhåller deltagarna lärarlegitimation. Varje deltagare matchas mot en handplockad skola som har ett behov av lärare med behörighet inom definierade bristämnen, till exempel matte eller NO-ämnen. Sedan starten 2013 har nästan 400 personer anställts på skolor runt om i Sverige.

En dag ska alla barn kunna välja sin egen framtid.

Teach for Sweden är en ideell stiftelse som verkar för en likvärdig skola genom bra ledarskap i klassrummen utifrån övertygelsen att alla barn kan. Men idag är den svenska skolan ojämlik och de obehöriga lärarna är alldeles för många.

Därför rekryterar vi akademiker som under ett tvåårigt ledarskapsprogram läser in lärarexamen, samtidigt som de arbetar på högstadieskolor med stora behov. Tack vare det kan vi göra livsavgörande skillnad för de elever som behöver det som mest. Tillsammans med våra partners gör vi den svenska skolan bättre!

Teach for Sweden
Wallingatan 37