49 modiga ledare ställer om för arbete inom skolan

49 modiga deltagare i Teach for Swedens ledarskapsprogram börjar den här veckan sina nya jobb som högstadielärare på skolor runt om i Sverige.

Organisationen Teach for Sweden arbetar för att alla barn i Sverige ska kunna välja sin egen framtid. Genom att rekrytera akademiker till ett två år långt ledarskapsprogram, där de läser in lärarexamen samtidigt som de arbetar på en högstadieskola, bidrar Teach for Sweden till att fler elever når målen i skolan. Totalt har Teach for Sweden haft över 300 ledare i programmet sedan starten 2013.

Den senaste kullen av programdeltagare består av 49 modiga personer med vitt skilda bakgrunder som nu väljer att ställa om för att göra skillnad inom skolans värld. De kommer att arbeta på högstadieskolor runt om i landet med stora behov av motiverade och ämneskunniga lärare.

Deltagarna i programmet har ämneskunskaper inom bristämnena matematik, teknik, fysik, kemi, biologi, spanska, engelska och svenska. I gruppen finns många framgångsrika personer som bland annat tidigare arbetat inom politiken, som civilingenjörer, forskare eller managementkonsulter.

• om programmet

Teach for Sweden (TFS) arbetar för att alla barn i Sverige ska kunna välja sin egen framtid. Genom att rekrytera akademiker till ett två år långt ledarskapsprogram, där de läser in lärarexamen samtidigt som de arbetar på en högstadieskola, bidrar TFS till att fler elever når målen i skolan. Just nu går framtidens statsepidemiologer, klimatstrateger och superentreprenörer i högstadiet. De behöver fler lärare. Läs mer om vad som behöver göras, och vad som görs, på teachforsweden.se.