Utbildningsminister Mats Persson

Intervju med utbildningsminister Mats Persson - talar på evenemang med Teach for Sweden

Fredagen 2:a juni 2023 talade utbildningsminister Mats Persson på stiftelsens Teach for Swedens programavslutning med Cohort 21 - en grupp med 35 personer som påbörjade ledarskapsprogrammet hösten 2021 och som under två intensiva år utbildade sig till skickliga lärare. Efter hans inspirerande tal till programdeltagarna svarade ministern på några frågor om ledarskap, visioner för utbildningssystemet i Sverige och ministerns egen skoltid.

Vad innebär ledarskap för dig och vilka egenskaper anser du kännetecknar en bra ledare?

– Att vara tydlig, att skapa höga förväntningar på eleverna men också att ha mycket kärlek.

Vilken är din vision för det svenska utbildningssystemet?

– Det är att vi inte ska lämna något barn efter, alla barn ska få en bra skola och alla barn ska lära sig tillräckligt för att kunna fullfölja sina drömmar. Det är visionen.

Hur ser du på kopplingen mellan utbildning och social rättvisa och hur planerar du att arbeta för att minska utbildningsklyftorna i Sverige?

– Det handlar om att se till att vara tydlig med vilka regler som gäller på skolan, så man får ordning och reda så att barnen kan lära sig tillräckligt. Och att skolan kan vara en fristad eller en oas där man lär sig mycket, även för de barnen som inte får så mycket hjälp hemifrån.

Vilka färdigheter behöver elever ha för att kunna möta framtida utmaningar och hur kan man som lärare eller skolledare förbereda dom?

– Jag tror det handlar om att se till att ha höga förväntningar på elever, att ha tydliga strukturer om vilken hjälp man kan räkna med att få men också vilket ansvar man har som elev att faktiskt plugga, läsa och göra sitt bästa. Men naturligtvis också att den som behöver mer tid i skolan ska få mer tid och få mer hjälp och stöd.

Vilket råd skulle du vilja ge till dom som går eller har avslutat Teach for Swedens ledarskapsprogram?

– Att dra nytta av det, och att njuta av att få varit en del av ett lag. Och att använda sig av de ledaregenskaperna och de kunskaperna man fått i skolan. Det finaste jobb man kan ha i Sverige, det är att vara lärare.

Vad är det bästa minnet du har från din egen tid i skolan?

– Det är en lärare som heter Jan-Ola, som fick mig att bli intresserad av historia och samhällskunskap. Det var en fantastik lärare. Han lyckades göra det begripligt och han hade också väldigt mycket engagemang, det lystes igenom och man drogs med i det engagemanget. Han lockade fram det bästa av oss elever.

Stort tack till ministern som tog sig tid att vara med och hylla Cohort 21 och att svara på några frågor.