Modig ledare inom skolområdet nominerad som årets ledarutvecklare 2016

Teach for Swedens verksamhetschef, Ida Karlberg Gidlund, är en av tre finalister i kategorin Årets ledarutvecklare 2016 när Chefsgalan går av stapeln i början av mars. Utmärkelserna som ges är ett av de finaste erkännanden som chef man kan få.

Fem jurygrupper för de fem chefspriserna som delas ut har arbetat med att ta fram de nominerade - varav alla jurygrupper består av personer med tunga namn. Totalt har 317 chefer nominerats.

- Jag är mycket stolt över nomineringen personligen, men mest stolt över den är jag i egenskap av verksamhetschef för Teach for Sweden. Ledarskap för mig handlar om en enda sak, att ta steget fram när ingen annan gör det. Det är precis vad Teach for Sweden som organisation också har gjort. Organisationens hela grundtanke är ledarskap, att se förutsättningarna här och nu och agera när ingen annan gör det, säger Ida Karlberg Gidlund.

- Vi vet att svensk skola har mycket stora utmaningar, men istället för att bara problematisera jobbar vi för att möta dessa genom att verka för en likvärdig skola genom bra ledarskap i klassrummen. Därför rekryterar vi ledartalanger för ett två år långt ledarskapsprogram. De arbetar från start på skolor där behoven för tydliga och modiga ledare är störst. Vi vet att vi gör skillnad varje dag. Det är jag mycket stolt över, avslutar Ida Karlberg Gidlund.

Chefgalan går av stapeln den 9 mars 2016 på Grand Hotel i Stockholm med seminarium och galamiddag med prisutdelning.

En dag ska alla barn kunna välja sin egen framtid. Teach for Sweden är en ideell stiftelse som verkar för en likvärdig skola genom bra ledarskap i klassrummen utifrån övertygelsen att alla barn kan.