Teach for Sweden och Malmö stad förlänger samarbete

Teach for Sweden och Malmö stad förlänger samarbete

Sedan 2014 har Malmö stad varit en av Teach for Swedens (TFS) 26 partnerkommuner. Nu ska samarbetet med den ideella organisationen förlängas för att gemensamt hitta fler nya lärare till stadens högstadieskolor.

– Vi är väldigt glada att Malmö stad valt att förlänga samarbetet, då vi ser att det finns ett stort intresse i Malmöregionen att ta steget in i läraryrket. Genom samarbetet skapar Malmö goda förutsättningar att ta det klivet, säger Magnus Hirschfeldt, ansvarig för anställning på Teach for Sweden.

Samarbetet innebär bland annat möjligheten för Malmö att anställa programdeltagare från Teach for Swedens ledarskapsprogram som lärare på en skola med stort behov. Sedan 2014 har över 50 nya lärare anställts i staden på detta sätt.

– Vårt samarbete med Teach for Sweden sedan flera år tillbaka fungerar utmärkt. För oss var det en självklarhet att förlänga samarbetet, då vi delar samma vision om en likvärdig skola och tillsammans bidrar till att Malmös elever får fler legitimerade lärare. Detta är en viktig pusselbit i grundskoleförvaltningens strategiska arbete benämnt Varje elevs bästa skola, säger Martin Strand, Enhetschef Kompetensförsörjningsenheten i Malmö stad.

Just nu rekryterar TFS sin 10:e cohort, som ska påbörja sin ledarskapsresa hösten 2022. Ansökan till programmet är öppen fram till 28 februari 2022.