SI TECH på Tech-Diving 2012

SI TECH kommer vid Tech-Diving 2012 att visa den senaste utvecklingen i hals- och handledstätningar för torrdräkter samt ringsystem (Quick Change systems).

SI TECH:s ringsystem minskar risken att dykaren blir utan torrdräkt vid tidskrävande och kostsamma reparationer. Med QCS Oval och Neck Tite på torrdräkten kan dykaren byta hals- och handledstätningar själv, utan att ens komma i närheten av något lim. Nya material såsom silikon kan användas. Silikontätningar har fördelar såsom ökad komfort och bättre tålighet mot t ex UV-ljus. – Med SI TECH:s ringsystem på torrdräkten kan dykaren koncentrera sig på dykningen och inte på utrustningsvård/–reparation, säger Johanna Strömgren på SI TECH.

SI TECH utvecklar innovativa säkerhetsprodukter för marin miljö och räddningstjänst. SI TECH har sedan början av 1970-talet varit ett riktmärke inom militär-, kommersiell-, räddnings- samt fritidsdykning. Alla produkterna tillverkas i Brastad, Sverige. Företaget är mest känt för sina torrdräktsventiler. SI TECH:s kärnprodukter är torrdräktsventiler, latex- och silikontätningar, ringsystem för byte av tätningar samt torrhandsksystem.

SI TECH agerar på en diversifierad marknad indelad i segmenten marin verksamhet, militär verksamhet samt räddningstjänst. SI TECH:s verksamhet inkluderar CAD-konstruktion, formsprutning, CNC-bearbetning, EMD-bearbetning, montering, logistik och administration. Den höga kvalitén och prestandan hos SI TECH:s produkter är ett resultat av hängivet arbete. Personalen på SI TECH har ett starkt engagemang för företagets verksamhet och kundnyttan hos företagets produkter och komponenter.

SI TECH tillverkar även ett brett sortiment av kopplingar, omvandlare och adaptrar för alla möjliga ändamål. SI TECH kan anpassa produkterna efter kundens behov och har ett brett utbud av tillval på bl a ventiler och slangar. SI TECH kan förändra standardprodukter och anpassa dem för kundens behov av speciella tillämpningar samt ta fram nya produkter efter kundönskemål.

Låg magnetisk signatur finns som alternativ för de flesta av SI TECH:s produkter.