Teaser av Quick och Buffer containern. Foto: Zpark Energy Systems

Officiell invigning av Norrbottens snabbaste laddstation för tunga transporter

Zpark Energy Systems är stolta att meddela att det nu är dags att inviga Norbottens snabbaste laddstation för tunga transporter utrustat med ett eget energilager. Detta banbrytande projekt har genomförts i nära samarbete med Skoogs Bränsle, och för att fira detta anordnar vi en invigning och provning av laddstationen där vi bjuder allmänheten att delta.

Detta evenemang markerar en betydande prestation för Zpark Energy Systems och är en viktig milstolpe för företaget. Zpark's avancerade teknologi och engagemang för hållbara lösningar har gjort det möjligt att skapa denna banbrytande laddstation gjort på företagets Quick & Buffer lösningar. Den nya laddstationen med eget energilager kommer även att revolutionera möjligheterna för tunga fordon att snabbt och effektivt ladda i Norrbotten. En av de mest unika aspekterna med denna snabbladdare är möjligheten till batterilagring. Med en kapacitet på 400 kilowatt är detta den kraftigaste laddaren för allmänheten. Batterilagringen gör det möjligt att ladda elbilar även under perioder med hög belastning på elnätet. Detta ökar tillgängligheten, kortar laddningstiden och gör den mer praktisk och bekvämt för elbilsägare att använda.

- Satsningen visar på två goda exempel av mod och framtidstro i norra Sverige. Batterisystem och laddare är teknikledande, utvecklas i Luleå och tillverkas i Haparanda. Investeringen möjliggör och leder omställning av en traditionell industri. Vi är väldigt ödmjuka inför det förtroende Skoogs gett oss att vara med på deras satsning, säger Jimmy Abrahamsson, VD Zpark Energy Systems AB.

- Efter flertalet samtal med olika aktörer blev Zpark de vi valde att samarbeta vidare med. Vi är extra glada över samarbetet då de är från samma region och produktionen till stor del sker i Norrbotten. Vi beställde laddstationen tidigt under våren 2023 och är mycket stolta över att kunna erbjuda detta innovativa koncept i norra delen av Sverige, säger Roland Skoogs, ägare av Skoogs Bränsle.

Laddstationen kommer att placeras bredvid tankstationen på Hammarvägen i Öjebyn. Under evenemanget kommer Kommunalrådet Patrik Lundström att närvara för att klippa bandet och inviga laddstationen och vi kommer även att ha en spännande provning av laddstationen där bland annat Scania, Volvo och Mercedes kommer att testa laddstationen med sina ellastbilar.

Evenemangsdetaljer:

• Datum: 22 november 2023
  • Tid: 10:30 - 14:00
  • Plats: Spikvägen 11 i Öjebyn, Norrbotten

Höjdpunkter:

• Invigning med Kommunalrådet Patrik Lundström: Klipper bandet och inviger laddstationen tillsammans med oss klockan 13:00.
  • Provning av laddstationen: Scania, Volvo och Mercedes kommer att testa laddstationen med sina ellastbilar mellan 10:30 och 14:00.

Genom att delta i evenemanget kommer besökarna förutom en lättare lunch även få ta del av en unik möjlighet att interagera med vårt team av experter och utforska de tekniska innovationer som gör denna laddstation så enastående. Det kommer också att finnas möjligheter till exklusiva förstahandsupplevelser och nätverkande för de närvarande.

Vi ser fram emot att välkomna er till denna spännande händelse där vi delar vårt engagemang för att främja hållbara transportalternativ och skapa en mer miljövänlig framtid.

Categories

Tech Invest North Group har investerat i unga innovativa teknikföretag sedan 2019 och har idag 70+ anställda runt om i Sverige och Kalifornien, USA. Koncernen består av fem dotterbolag som alla arbetar på olika sätt för att påskynda den gröna omställningen. Grepit fokuserar på teknikkonsultation och inbyggda system, Zpark på e-mobilitet och laddningslösningar, Lasercom på laserskärning, Innovative Living på smarta bostäder och Netcoil på molnlösningar.

Tech Invest North Group has been investing in young innovative technology companies since 2019, and has today 70+ employees around Sweden and California, USA. The Group consists of five subsidiaries all working in different ways to accelerate the green transition. Grepit focuses on technology consulting and embedded systems, Zpark Energy Systems on e-mobility and charging solutions, Lasercom on laser cutting, Innovative Living on smart housing, and Netcoil on cloud computing.

Jessica Bäckman

Press contact Marketing & Communication Manager

Welcome to Tech Invest North Group!

Tech Invest North Group har investerat i unga innovativa teknikföretag sedan 2019 och har idag anställda runt om i Sverige och Kalifornien, USA. Koncernen består av fem dotterbolag som alla arbetar på olika sätt för att påskynda den gröna omställningen. Grepit fokuserar på teknikkonsultation och inbyggda system, Zpark på e-mobilitet och laddningslösningar, Lasercom på laserskärning, Innovative Living på smarta bostäder och Netcoil på molnlösningar.

Tech Invest North Group has been investing in young innovative technology companies since 2019, and has today employees in Sweden and California, USA. The Group consists of five subsidiaries all working in different ways to accelerate the green transition. Grepit focuses on technology consulting and embedded systems, Zpark Energy Systems on e-mobility and charging solutions, Lasercom on laser cutting, Innovative Living on smart housing, and Netcoil on cloud computing.