Quick och Buffer container, byggt på snabbladdare med energilager. Foto: Skoogs Bränsle

Zpark Energy System och Skoogs Bränsle bygger Norrbottens snabbaste publika station

Zpark Energy Systems i samarbete med Skoogs Bränsle bygger Norrbottens snabbaste laddstation med eget energilager för att möta den tunga transportsektorns utmaningar.

Skoogs Bränsle, en ledande drivmedelsaktör inom transportbranschen i Norrland, meddelar stolt att de bygger Norrbottens snabbaste publika och mest kompletta laddstation för tung trafik. Denna banbrytande satsning kommer att placeras i Piteå (Öjebyn) och är ett samarbete med Zpark Energy Systems. Den nya laddstationen med eget energilager, kommer att revolutionera möjligheterna för tunga fordon att snabbt och effektivt ladda i Norrbotten. Med denna satsning tar Skoogs ett betydande steg i sin gröna omställning under devisen "Vi gör vad vi kan".

- Vi är mycket stolta över att kunna presentera Norrbottens snabbaste och mest kompletta laddstation för tung trafik, Quick & Buffer. Vi strävar alltid efter att vara i framkant när det kommer till hållbarhet och den gröna omställningen. Denna laddstation kommer att vara en nyckelfaktor för att möjliggöra en mer hållbar tung trafikinfrastruktur i regionen, säger ägare Roland Skoog.

- Satsningen visar på två goda exempel av mod och framtidstro i norra Sverige. Batterisystem och laddare är teknikledande, utvecklas i Luleå och tillverkas i Haparanda. Investeringen möjliggör och leder omställning av en traditionell industri. Vi är väldigt ödmjuka inför det förtroende Skoogs gett oss att vara med på deras satsning", säger Jimmy Abrahamsson, VD Zpark Energy Systems AB.

-Skoogs laddstation för tung trafik kommer inte bara erbjuda snabbladdning, utan också ett brett utbud av betalningsalternativ för att göra det så smidigt som möjligt för användarna. Betalningar kan göras med vanliga betalkort eller Skoogs egna tankkort, vilket ger flexibilitet och bekvämlighet för alla kunder. Laddstationen kommer givetvis även vara öppen för privatpersoner, säger Andreas Lundqvist.

Tech Invest North Group har investerat i unga innovativa teknikföretag sedan 2019 och har idag 70+ anställda runt om i Sverige och Kalifornien, USA. Koncernen består av fem dotterbolag som alla arbetar på olika sätt för att påskynda den gröna omställningen. Grepit fokuserar på teknikkonsultation och inbyggda system, Zpark på e-mobilitet och laddningslösningar, Lasercom på laserskärning, Innovative Living på smarta bostäder och Netcoil på molnlösningar.

Tech Invest North Group has been investing in young innovative technology companies since 2019, and has today 70+ employees around Sweden and California, USA. The Group consists of five subsidiaries all working in different ways to accelerate the green transition. Grepit focuses on technology consulting and embedded systems, Zpark Energy Systems on e-mobility and charging solutions, Lasercom on laser cutting, Innovative Living on smart housing, and Netcoil on cloud computing.