Techstep ASA: Resultat Q4 och räkenskapsår 2020

• Genomförande av tillväxtstrategi och framgångsrika förvärv driver de ekonomiska resultaten
  • Stabila intäkter för helåret 2020 på 1 143 miljoner NOK levererade genom övergång i affärsmodell från hårdvaruförsäljning med lägre marginal till tjänster med högre marginal
  • Bruttoresultat på 149 miljoner NOK under kvartalet och 378 miljoner NOK för helåret, jämfört med 75 miljoner NOK under fjärde kvartalet och 279 miljoner NOK för helåret 2019
  • Justerad EBITDA ökade till 51 miljoner NOK och 96 miljoner NOK för helåret, jämfört med 7,5 miljoner NOK under fjärde kvartalet och 29 miljoner NOK för helåret 2019
  • ARR ökade till 63 miljoner NOK, inklusive ARR från nyförvärvade Optidev på 24 miljoner NOK, upp från 37 miljoner NOK under fjärde kvartalet 2019
  • Tecknade tre nya kontrakt för Techsteps mjukvarubaserade Managed Mobility Services-tjänst ”Flow”, med ett uppskattat värde på 25 miljoner NOK och 3 500 användare

Jens Haviken, CEO på Techstep kommenterar rapporten för Q4 och räkenskapsåret 2020:

”2020 var både transformerande och ett starkt år för Techstep, trots de utmaningar som pandemin ställde oss alla inför. Vi levererade på vår tillväxtstrategi med starkt fokus på att hjälpa kunder att ta del av vårt Managed Mobility Services-erbjudande (MMS), samt förvärv och nordisk expansion. Inför 2021 är vårt team och vår marknadsposition ännu starkare med två nya fantastiska företag som nu integreras i Techstep. Eftersom vi har positionerat oss bra på en MMS-marknad som förväntas uppleva stark tillväxt är vi glada över de många möjligheterna framöver ”säger Jens Haviken, CEO Techstep.

“De månader som har gått sedan pandemin bröt ut har verkligen visat oss vad en arbetskraft kan uppnå även utanför den normala kontorsmiljön. Men det har visat oss ännu mer vad som är möjligt att uppnå med mobil teknik för den stora delen av arbetskraften som inte har ett kontor - den ”skrivbordslösa arbetskraften”. Techstep är utformat för att hjälpa företag med deras mobila behov, oavsett hur och var deras anställda arbetar.

Samtidigt är Managed Mobility Services (MMS) en marknad i ett tidigt skede. Medan vi är positionerade för att bli ledande i Norden, behöver vi kontinuerligt utbilda våra kunder och marknaden, samtidigt som vi säkerställer att våra lösningar ger en bra kund-, medarbetar- och slutanvändarupplevelse. Kort sagt måste vi se till att våra lösningar är enkla att använda och ger tydlighet i en annars komplex digital verklighet.

Vi vill hjälpa företag och den nordiska arbetskraften att få tillgång till fantastiska MMS-lösningar, och vår ambition är att hantera mer än 1 miljon enheter fram till 2025. Genom att hantera fler enheter kan vi driva vårt värdeskapande ytterligare genom att lägga till tjänster och lösningar. Techsteps MMS-erbjudande baseras på en servicestack som kan kombineras till olika paketlösningar, och vi kommer att öka bruttovinsten genom att säkerställa att befintliga och nya kunder tar del av detta MMS-erbjudande. Dessutom strävar vi efter att tillföra ytterligare kundvärde genom försäljning av nya tjänster.

Vi är övertygade om att våra mobilitetstjänster och MMS-lösningar i allt högre grad kommer att antas i hela Norden, eftersom vi har tydliga och mycket starka erbjudanden till våra kunder: Vi hjälper företag att sänka kostnaderna, öka produktiviteten, förbättra medarbetarnas arbetsmiljö och stärka deras engagemang, driva på affärsvärdet och omsättningstillväxt, samtidigt som de kan leva upp till sina ESG-mål.

Genom att tillhandahålla Managed Mobility Services som gynnar anställda, företag, samhälle och vår planet, ger Techsteps team med 300 dedikerade mobilitetsexperter energi varje dag, och vi är mycket motiverade att fortsätta leverera på vår tillväxtresa och skapa värde för alla som har investerat i oss under de kommande åren”, tillägger Jens Haviken.