Om psykologisk utveckling- genom Einsteins citat och klienters resultat.

Einstein visar längre ner i artikeln via citat mycket tänkvärda ord om vad som är grundläggande om vi ska kunna lämna en gammal grund som fungerar mindre bra och kunna ta till oss det nya som ofta finns framför ögonen på oss, vilket vi oftast inte ser eftersom de gamla föreställningarna förblindar.

Tillit är det kitt som binder oss samman, det gäller alla däggdjur. Den tilliten håller ända in i mål om det finns en visuell överblick som leder den komplexa processen. För att uppbringa mod, tillit och trygghet till den som ha ett sönderfallet psyke i tusentals lösa delar behöver problembäraren veta hur det komplexa problemet ska lösas redan innan processen startar.

Detta är de 10 senaste 3-dagarsterapi-klienterna som uttalar sig, resultaten är konsekvent goda. Det visar en direkt- och hållbar lösning. Är det något känt eller vanligt inom den traditionella "psykologin" eller är det något att välja att vara nyfiken på och undersöka mer av? utan att slå ifrån sig med gammal kunskap? http://psykologiskorientering.se/media/5343c9ca40f7f.pdf

Psykologisk orientering är i grunden tillit. Tillit till att det fungerar skapas snabbt eftersom lösningen är klar innan vi inlett processen. Tilliten i att det finns en karta som leder mig ända in i mål. Tilliten till att det finns en psykologisk orienteringstränare som kan lära ut denna karta och finns till för mer kartförståelse vid behov när man mot förmodan går vilse, det händer ibland trots kartan eftersom känslorna kan bli övermäktiga ibland. Men det löser oftast genom kartan och tränaren som i vilken annan komplex situation som helst där människan skapat en visuell överblick för att lösa problemet. Detta är visat 1000 gånger om vetenskapligt inom de flesta områden förutom psykologin och några få områden till.

Psykologisk orientering inte psykologi som vi lärt oss att tänka kring ordet psykologi. Psykologin är i grunden samtal som försöker lösa oändligt komplexa problem utan att veta var man är på väg. Skillnaden till Psykologisk orientering som innebär att lösningen, genom den exakta kartan som ska läras ut och följas, som redan är klar vid mötet med patienten är en avgrund.

För att kunna visa detta tydligare och få en kontext till Psykologisk orientering som är en del av komplex problemlösning och inte den gamla psykologin i första hand, har jag skapat komplexiologin som förklarar det människan behöver för komplex problemlösning, kontexten för komplex problemlösning. På samma sätt som röntgen löser de problem kirurgin hade innan röntgen kom in i bilden. Två olika kontexter. Efter denna utveckling är kirurgin förändrad i hela sin grund och processerna blir också helt annorlunda. Det blir relativt enkelt i jämförelse med det omöjliga man försökte med innan. Detta kan rakt av översättas till psykologin som utvecklingsmässigt idag är där kirurgin var innan röntgen uppfanns.

Denna utvärdering av de senaste 10 klienterna upplever jag som fantastisk. Jag jobbar med människor som fastnat i svåra tillstånd. De flesta har en bakgrund där de under långa perioder och många gånger fått hjälpa av psykiatri och olika psykoterapeutiska metoder, kognitivt, psykodynamiskt, systemiskt och annat utan att måendet blivit bättre, det som uttrycks ofta är följande på ett ungefär:

"jag har lärt mig mycket om olika saker i olika behandlingar, men jag har inte fått någon lösning på mitt problem och mår bara bättre under själva terapi för att efter det må lika dåligt och oftast sämre"

Einstein uttryckte följande som jag vill citera och som intimt hör ihop med den psykologis och dess forskning som fastnat i en återvändsgränd där resultaten inte förändrats nämnvärt på decennier:

Jag citerar Einstein;

Det första citat på engelska som belyser psykologins långa tid av mörker på ett lysande sätt;

“Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.” På svenska ungefär så här; "Dårskap, att göra samma sak om och om igen och förvänta sig olika resultat"

"Vilken intelligent dumskalle som helst kan göra saker större, mer komplexa, och mer våldsamma. Det kräver en dos genialitet, och en hel del mod, att göra det motsatta"

"Stora sinnen har alltid påträffat motstånd från småsinta människor. De småsintas förstånd är okapabelt att förstå mannen som vägrar rätta sig efter konventionella fördomar och väljer istället att uttrycka sina åsikter modigt och ärligt"

"Allting ska göras så enkelt som möjligt - men inte enklare"

"Problem kan inte lösas med samma tankesätt som skapade dem"

"Fantasi är viktigare än kunskap. För kunskapen är begränsad, medan fantasin omgärdar hela världen, stimulerar framsteg, och föder utveckling"

"Bara två saker är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Men när det gäller universum är jag ännu inte absolut säker"

"Läsning avleder efter någon tid vår tanke alltför mycket från dess skapande uppgift. Varje människa som läser för mycket använder sin egen hjärna för litet förfaller till lata tankevanor"

"Det mest svårbegripliga med världen är att den är begriplig"

Slut citat.

Om man trots detta inte kan ta till sig det nya, läs då vad en forskare skriver med sina egna ord: http://psykologiskorientering.se/media/vetenskaplig.pdf

Om man lugnt och sansat utan att driva iväg med sina tankar, grundligt tar del av det jag visar, och samtidigt försöker vara så blank man kan, släppa allt gammalt som inte har fungerat väl, då finns en möjlighet att du ska se det uppenbara.

Då finns också möjligheten att de människor som behöver ditt nya seende får möjlighet att slippa dö i förtid och slippa ohyggliga lidanden i psykisk ohälsa och annat svårt kopplat till att vi som Einstein säger; "Dårskap, att göra samma sak om och om igen och förvänta sig olika resultat"

Tillit är kittet, kittet måste vara långsiktigt hållbart - hur ser det ut inom psykologin idag, vilka mönster upprepar sig?

Anders Tedestrand

Psykologin är inte kartan - Komplexiologin visar skillnaden

NY GRUND - NYTT TÄNK - NYTT LIV

Anders Tedestrand