Eldsjälarna som skapar framtiden

Kina håller på att utveckla världens första solcellssystem placerat i jordens omloppsbana. Det skulle möjliggöra gränslös tillgång på ren och hållbar energi. Häftigt!

Eldsjälar inom sådana projekt kan bli avgörande för vilka lösningar vi har att tillgå framöver. Innan Kinas solceller är på plats finns det emellertid mindre komplicerade lösningar för att minska klimatbelastningen för vår planet.

Efterfrågan på energi globalt väntas som vi vet öka med 37 procent till år 2040 enligt UN Development Programme. Samtidigt får vi allt högre krav på oss att leverera och konsumera energi på ett hållbart sätt för planeten och hennes invånares skull. Elnäten behöver byggas ut och bli mer effektiva. Energiomvandlare som solceller och vindkraftverk behöver installeras i större skala. Byggnader med inbyggd smarthet och robust isolering behöver lyftas fram desto mer.

Allt detta kräver regelverk på plats som underlättar för den som vill vara en del av lösningen på världens klimatproblematik. Stora fastighetsaktörer som exempelvis Riksbyggen inför solceller som standard i bostadsprojekt. En annan aktör, Vasakronan är en stor förebild inom fastighetsbranschen genom sitt engagemang i FN’s klimatinitiativ Caring for Climate och andra forsknings- och utvecklingssamarbeten.

Mycket händer, men mer behöver göras.

Regelverken kring lokalproducerad el har förenklats de senaste åren men det finns ett stort utrymme för förbättring. Exempelvis kan det förenkla för fastighetsbolag om skatter för lokalproducerad el kan ses över så att det ekonomiska incitamentet för att investera i exempelvis solceller ökar ännu mer.

Med tanke på de energiförluster som uppkommer vid transport av el i våra nät är elproduktion med just solceller mycket effektivt eftersom det går att använda en stor del av vad som produceras. Energi från solceller produceras nämligen där den förbrukas vilket skapar bästa förutsättningar för att minimera energiförlusten som uppkommer under transporten. Gränslös tillgång på ren och hållbar energi i all ära, vi behöver eldsjälar även i liten skala. För varje solpanel som installeras tar vi ett steg i rätt riktining. På Tekla Solar har vi bestämt oss för att hjälpa eldsjälarna som kommer förändra världen. Tack till er.

• Ekonomi

• Skåne

Vi på Tekla Solar vill vi vara en del av lösningen tillsammans med er och ta täten mot en mer hållbar och rättvis värld genom att utveckla sättet vi driftar våra fastigheter på. För att uppnå FN's 17 Globala hållbarhetsmål behöver vi bland annat säkerställa tillgången på hållbar energi åt alla. Efterfrågan på energi globalt väntas öka med 37 procent till år 2040 enligt UN Development Programme. Detta ställer högre krav på oss som energikonsumenter samtidigt som en hållbar energiproduktion blir en allt viktigare konkurrensfördel.

Med vår erfarenhet i ryggen och våra värderingar att stå på hoppas vi vara er sjävklara partner för solpaneler idag och långt in i framtiden. Vi ansvarar för allt från planering till en drifttestad anläggning anpassad efter era förutsättningar och önskemål så att ni kan fokusera på er kärnverksamhet eller ert husåll.