Södra Cell Värö moderniseras och byggs ut med hjälp av BIM-teknik

Södra Cell Värö moderniseras och byggs ut med hjälp av BIM-teknik

Integra projekterar just nu ett nytt spännande projekt utanför Varberg. Södra Cell Värö moderniseras och byggs ut och blir därmed en av världens största för produktion av barrsulfatmassa. Interga har använt Tekla Structures för att projektera den prefabricerade stommen till några av industribyggnaderna som består av flera olika konstruktioner med stora laster och speciella knutar.

– När det gäller projekt som detta med mycket speciallösningar och kombinationen av stål och betong så är Tekla Structures utan tvekan den mest effektiva programvaran, säger Jonas Sindler, uppdragsansvarig, Integra Engineering.

Fördelen med Tekla
Projekteringen har inneburit en del utmaningar. Den största utmaningen har legat i att prefabricera stommar som på grund av sina stora laster, stora schakt och speciallösningar inte är optimala för prefabricering. Här har 3D-programvaran Tekla Structures spelat en viktig roll. Med mycket armering och ingjutningsgods i relativt slanka konstruktioner har Integra haft nytta av 3D-modellen för att se att det faktiskt får plats och går att tillverka.

Premiumprogramvaran Tekla Structures är effektivt i den här typen av projektering när det är trångt, mycket armering, många olika nivåer med knepiga vinklar. Ritningarna kan enkelt kompletterats med 3D-vyer för förtydligande.

Integra använder sig också av Tekla BIMsight som ett komplement till ritningar vid projekteringsmöten för samordning och som diskussionsunderlag. De använder sig även av Tekla BIMsight för visualisering vid montering vid sidan om de traditionella ritningarna. Tekla BIMsight är ett gratisprogram som enkelt kan laddas ner av alla projektparter som på så vis får tillgång till Tekla Structures-modellen.

– Teklas programvara är mycket illustrativt och fungerar därför utmärkt som diskussionsunderlag istället för vanliga ritningar, det är lätt för beställaren att få en överblick, säger Jonas Sindler, uppdragsansvarig, Integra Engineering.

Världens största produktion av barrsulfatmassa
Den ursprungliga fabriken Värö Bruk byggdes redan 1972. 2014 beslutade Södra att investera 4 miljarder kronor i en kraftig utbyggnad av Södra Cell Värö. Expansionen innebär en ökning av produktionskapaciteten från dagens 425 000 ton till 700 000 ton massa per år. Bruket blir därmed ett av världens största för produktion av barrsulfatmassa.

Sweco är huvudkonstruktör när Södra Cell Värö moderniseras och Integra arbetar på uppdrag av Strängbetong som levererar till NCC. Integra startade projekteringen i slutet på 2014 och kommer fortsätta hela 2015 ut. Hela utbyggnaden beräknas stå färdig 2016.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Tomas Ray, VD, Tekla Sverige; tel. +46 21-109 666, e-mail: tomas.ray@tekla.com
Jonas Sindler, uppdragsansvarig, Integra Engineering AB, Tel: +46 10-102 51 99, e-mail: jonas.sindler@integra.se

Med sin programvara driver Tekla Corporation på utvecklingen av digitala informationsmodeller och bidrar med ökade konkurrensfördelar för energi- infrastruktur- och byggindustrin. Företaget grundades redan 1966 och har idag kunder i över 100 länder, kontor i 20 länder och ett världsomspännande partnernätverk. Tekla förvärvades av Trimble Navigation Ltd. 2011. Tekla är en del av Trimble Buildings, en grupp formerad av Trimble 2012 för att erbjuda hårdvara, mjukvara och tjänster för strömmande samarbete genom hela (DBO; Design-Build-Operate) livscykeln av byggandet.

Med en ambition att mångfaldiga sina kunders potential att tänka och prestera stort, delger Tekla en korrekt, detaljerad och informationsrik programvarumiljö för 3D-modellbaserad konstruktion (BIM; Byggnadsinformationsmodellering) som kan delas av entreprenörer, konstruktörer och tillverkare för stål, betong och trä. De mycket detaljerade och verklighetstrogna konstruktionsmodellerna som skapas, kombineras och distribueras med Tekla Structures möjliggör bästa tänkbara byggförutsättningar och produktionskontroll. Att centralisera byggnadsinformation i modellen möjliggör mer samkörd och integrerad projektledning och leverans. Detta innebär ökad produktivitet och eliminering av avfall, vilket gör konstruktioner och byggnader mer hållbara.

Läs mer på www.tekla.com, www.teklastructures.com och www.teklabimsight.com

Trimble
Trimble tillhandahåller teknologi för att göra mobila arbetstagare i företag och myndigheter betydligt mer produktiva. Lösningar används främst i applikationer som kräver position eller plats - inklusive mätning, konstruktion, jordbruk, flotta och kapitalförvaltning, allmän säkerhet och kartläggning. Förutom att utnyttja positioneringsteknik, såsom GPS, laser och optik, kan Trimbles lösningar inkludera programvaruinnehåll specifikt för användarens behov. Trådlös teknik används för att leverera lösningen till användaren och för att säkerställa en tät koppling mellan fältet, tillbaka till kontoret. Trimble grundades 1978, och har sitt huvudkontor i Sunnyvale, Kalifornien. www.trimble.com