Trimbles senaste programvarulösningar för Tekla 2022 möjliggör ett mer hållbart byggande

SUNNYVALE, Calif., 9 Mars, 2022 - Trimble (NASDAQ: TRMB) introducerar idag de senaste versionerna av sina Tekla®-programvarulösningar för byggbar Building Information Modeling (BIM), byggkonstruktion och hantering av ståltillverkning: Tekla Structures 2022 och Tekla Tedds 2022. Med den senaste versionen fortsätter Trimble att utveckla den byggbara processen, som erbjuder betydande förbättringar vid produktion genom ökad produktivitet, effektivitet, och kvalitet. Den senaste Tekla programvaran stödjer hållbar konstruktion och erbjuder mer automatiserade och uppkopplade arbetsflöden över projektets alla faser och intressenter.

“Tekla fortsätter att förändra hur byggbranschen fungerar”, säger Michael Evans, senior product director på Trimble Structure Division. "Vår produktutveckling fokuserar på att leverera lösningar som gör byggnadsinformation mer lättillgänglig, byggbar och delbar för alla parter i projektet inom branschen. Detta för att optimera både mänskliga resurser och material. Genom kontinuerliga förbättringar, inbyggd intelligens och utökat stöd för hållbart byggande, håller vår programvaruutveckling oss bland de mest avancerade leverantörerna av plattformar för BIM-teknologi på marknaden idag.

Hållbara konstruktionsval

Med utgångspunkt i Trimbles arbete för ett hållbart byggande, erbjuder nu Tekla Structures ett nytt dynamiskt beräkningsverktyg för koldioxidavtryck, Embodied Carbon Calculator. Beräkningsverktyget kan användas från tidig projektering till färdig byggbar modell. Det visuella och dynamiska beräkningsverktyget gör det möjligt för användaren att snabbt och transparent beräkna koldioxidinnehållet av sin konstruktion i realtid, direkt i Tekla Structures. Konstruktörer kan använda verktyget för att jämföra olika konstruktionsalternativ och deras respektive koldioxidinnehåll.

De team som ansvarar för byggnaders klimatpåverkan kan förlita sig på Teklas befintliga integration med One Click LCAs koldioxidkalkylator för rapportering av miljövarudeklarationer (EPD). Genom att kombinera byggbar data från Tekla Structures med One Click LCA och dess omfattande EPD-databas, kan koldioxidavtrycket från materialet i en konstruktion, ner till varje mutter, bult eller armeringsjärn, beräknas genom hela livscykeln.

Tekla Structures 2022

Den byggbara BIM-programvaran Tekla Structures version 2022, förbättrar arbetsflödet från projektering till tillverkning genom inbyggd intelligens. Detta för att automatiskt skapa tillverkningsritningar, vilket minskar tiden som läggs på att skapa och redigera ritningar idag. För betongindustrin introducerar Tekla förbättringar för sammansatta armeringsgrupper och järn. Den nya funktionaliteten används främst vid konstruktion för tillverkning och montering (Design for Manufacture and Assembly), och förstärker Teklas portfölj av automatiserade tillverkningsverktyg.

Nytt för 2022-versionen är också Embodied Carbon Calculator-tillägget, som erbjuder dynamiska beräkningar och visualisering av koldioxidinnehållet beroende på konstruktionsvalen av Tekla Structures användare.

Tekla Tedds 2022

För att förbättra samarbetet från projektering till detaljering, tillåter nu programvaran Tekla Tedds ett enkelt sätt att dela byggbar information och dokumentation genom samarbetsplattformen Trimble Connect. Den senaste versionen innehåller också nya beräkningar och uppdateringar av befintliga beräkningar för snabbare och mer tillförlitlig konstruktionsutformning.

Tillgänglighet

För att läsa mer och ladda ner Tekla 2022 versionerna, besök support.tekla.com/sv/tekla-2022
Ladda hem pressbilder

Om Trimble Construction

Trimble utvecklar teknologi, mjukvara och tjänster som driver på den digitala transformationen av byggbranschen. Detta med lösningar som täcker in branscherna Arkitektur, Konstruktion och Ingenjörskonst (AEC). Genom att stärka team genom hela konstruktionens livscykel förbättrar Trimbles innovativa utgångspunkt koordinering och samarbete mellan intressenter, arbetslag, faser och processer. Trimbles Connected Construction-strategi ger användarna kontrollen över deras verksamhet med marknadens bästa lösningar och en gemensam datamiljö. Genom att automatisera arbete och omvandla arbetsflöden gör Trimble det möjligt för olika yrkesgrupper inom bygg & konstruktion att förbättra produktivitet, kvalitet, transparens, säkerhet, hållbarhet och leverera varje projekt med högt självförtroende. För mer information se: construction.trimble.com.

Om Trimble

Trimble förändrar arbetssätt världen över med produkter och tjänster som kopplar samman den fysiska och digitala världen. Med hjälp av kärntekniker inom positionering, modellering, uppkopplingsmöjligheter och dataanalys kan kunderna få bättre produktivitet, kvalitet, säkerhet och hållbarhet. Från specifikt utformade produkter till företagslösningar för hela livscykler – Trimbles programvara, maskinvara och tjänster förändrar branscher som jordbruk, byggnation, geospatial samt transport. För mer information om Trimble (NASDAQ: TRMB), besök: trimble.com.