Ny playkanal för Norra!

Det råder ingen tvekan om att trenden med rörligt material växer sig allt starkare, något som Norra tidigt tog fasta på då de redan 2013 skapade sin playkanal Norraplay.

I takt med att Norra märkte att trafikmängden från smartphones och surfplattor började överstiga surfandet från datorer beslutades att Norraplay behövde en ansiktslyftning. Tillsammans med Teknikhuset lanserar nu Norra en ny version av Norraplay som dessutom förärats en helt egen webbplats, www.norraplay.se. Den nya webbplatsen som samlar alla Norras filmer på webben är naturligtvis responsiv och fungerar alltså lika bra på alla enheter, telefoner såväl som surfplattor.

-Film har en fantastisk förmåga att förmedla information och kunskap både till våra medlemmar och andra som är intresserade av skogliga frågor. Målet är att vi ska erbjuda filmer som attraherar många målgrupper, säger Ulrica Winberg-Jonsson, tf kommunikationschef på Norra.

Den nya webbplatsen är byggd i CMS- och marknadsföringsplattformen Sitecore och syftet med den nya implementationen är dels att erhålla en responsiv webbplats men även att uppgradera den tekniska plattformen. En bonus med den nya playkanalen är naturligtvis också att besökarna lättare hittar filmer de är intresserade av och att de numera även kan markera de filmer de gillar.

Redaktionellt underlättas också arbetet med att lägga in filmerna i kanalen. Filmerna hämtas från Norras Youtube-kanal men kan i det redaktionella gränssnittet kompletteras med mer matnyttigt redaktionellt material. Fokus i utvecklingsarbetet har till stor del handlat om att förenkla för Norras redaktörer.

-Vad gäller media så har vi även andra spännande saker på gång tillsammans med Teknikhuset men det kan jag inte berätta mer om i nuläget, avslutar Ulrica Winberg-Jonsson.

Besök Norraplay!

• Jämtland