Även tidens tand måste bemästra friktionens kraft

Även tidens tand måste bemästra friktionens kraft

En del av våra kunder frågar oss varför vi pratar så mycket om friktion. Många tror att friktion är något som inte påverkar oss så mycket i vår vardag. Men tvärtom vad många tror är vi på flera sätt beroende av friktion – hög som låg.

När Thor Heyerdahl korsade Stilla Havet i Kontiki förlitade han sig på ett armbandsur som på ett revolutionerande sätt hanterade just friktion.

Det automatiska, självuppdragande, armbandsuret uppfanns redan år 1923 av engelsmannen John Harwood. Tekniken hade dock sina brister eftersom att friktionen mellan de mekaniska delarna i klockan gjorde att urverken ofta gick för sakta. Friktionen skapade även ett stort slitage som förkortade livslängden.

Men i slutet av 1940-talet gjordes ett revolutionerande framsteg av den legendariska schweiziska klocktillverkaren Eterna. Man löste helt enkelt problemet med friktionen genom att använda sig av ett litet kullager med fem kulor. Denna lösning minskade friktionen enormt vilket gjorde att urverket blev otroligt exakt. Även slitaget minskade betydligt och livslängden för de automatiska klockorna utökades ordentligt. Det nya armbandsuret Eterna-Matic blev en succé världen över. Uppfinningen förevigades till och med i Eternas logotype som numera innehåller fem kulor för att symbolisera kullagrets betydelse.

När Thor Heyerdahl och hans besättning gav sig av på sin expedition i april 1947 bar samtliga besättningsmän en Eterna-Matic på sin handled. Tillsammans med en sextant var armbandsuren deras enda teknologiska hjälpmedel och hela deras seglats hängde på att klockorna visade rätt. Heyerdahls expedition blev en succé och Eterna uppkallade några år senare en hel kollektion efter just Kontiki. En klocka som fortfarande säljs än idag.

Även på Teknikprodukter arbetar vi med kluriga lösningar för att hantera friktion. Vi hjälper dig att bemästra friktionens kraft – oavsett om du vill ha mer eller mindre av den.