800 skolelever skapade hållbara innovationer av plast – här är vinnarna i vårens Plastslöjd

800 mellan- och högstadieelever i Stockholm har under våren arbetat med Plastslöjd i skolan. Tillsammans med Ung Företagsamhet har initiativet som startades av Tekniska museet och Håll Sverige Rent haft ett särskilt fokus på att lyfta plastproblematiken och att hitta lösningar med hållbar innovation.

Sedan starten 2020 har 3 000 skolelever deltagit i Tekniska museets och Håll Sverige Rents projekt Plastslöjd där eleverna samlar in plast i naturen, lär sig om materialet och de miljö- och samhällsproblem det skapar. Projektet inkluderar även en kreativ del där eleverna får skapa något av den insamlade plasten.

Under våren 2023 inleddes ett samarbete med Ung Företagsamhet Stockholm som engagerat 800 elever i Plastslöjd, där ett tävlingsuppdrag varit att utveckla innovationer kopplat till de globala målen. Nu belönas fyra Plastslöjdsprojekt med 5 000 kronor vardera till klasskassan för sina innovativa och uppfinningsrika lösningar.

De fyra vinnande projekten är Re-cyclestand, ett cykelställ med inbyggt lås tillverkat av PET-plast, Restoan, en portabel toalett som bidrar till ökad jämställdhet, Havsinsikten, som visar hur plast påverkar haven och en nattlampa för barn.

Initiativet Plastslöjd är ett enkelt och roligt sätt att engagera högstadieelever i en av vår tids viktigaste miljöfrågor. Eleverna samlar in plastskräp i sitt närområde och arbetar sedan med Plastmatte, Plastkemi, och Plastsamhällskunskap. Med den nyvunna kunskapen om plast sorterar eleverna sedan plasten och skapar nya kreationer som visas upp på skolornas Instagramkonton. Ett verk väljs ut för att sedan visas upp på Tekniska museet.

Plastskräp är ett stort miljöproblem som orsakar skada för både människor och djur när det hamnar i naturen. Organisationerna Håll Sverige Rent och Hand in Hand arbetar med projektet Waves of Change, där Plastslöjd är en viktig del. Waves of Change syftar till att minska marin nedskräpning och bekämpa fattigdom i Kenya och Indien – genom att använda plastskräp som en resurs som kan skapa arbetstillfällen. Projektet genomförs med stöd från Svenska Postkodlotteriets drömfond.

Museet är öppet kl 10 till 22 alla dagar. Vissa undantag kan förekomma.