Dubbelt guld för Plastslöjd när några av kommunikationsbranschens mest prestigefyllda priser delades ut. Bild/film: BCW Stockholm.

Skräp blev till dubbelt guld - Plastslöjd kammar hem kommunikationspriser i Sverige och Europa

Under torsdagskvällen belönades hållbarhetsprojektet Plastslöjd med guld i två prestigefyllda kommunikaitonstävlingar, den svenska Spinn-galan och Europeiska Sabre Awards. Initiativtagare är Tekniska museet, Hand in Hand Sweden och Håll Sverige Rent och kommunikationskampanjen skapades av BCW Stockholm.

Spinn är tävlingen som belönar Sveriges bästa PR, där utmärkelsen "Årets non-profit" delas ut till en kampanj som på ett kreativt och effektivt sätt skapat resultat för någon intresse-, medlems- och branschorganisations varumärke och verksamhet. Juryns motivering till priset för Årets non-profit lyder: "Tänk vad det går att skapa av en petflaska, en tom glasslåda eller ett gammalt fodral. Bland annat går det att skapa engagemang och uppmärksamhet. Denna kampanj täljde i plast, men vann guld"

- Vi är otroligt stolta över projektet, kampanjen som skapat stort engagemang och det viktiga arbetet tillsammans med elever och lärare. Vi på Tekniska jobbar efter visionen innovationslust för en hållbar framtid, och det här priset är en tydlig bekräftelse på att vi är på väg åt rätt håll. Nu ser vi fram emot att arbeta tillsammans för att fortsätta skapa positiv förändring med en ny termin av Plastslöjd, säger Maria Olsson, chef för lärande på Tekniska museet.

Om Plastslöjd

En av vår tids viktigaste miljöfrågor handlar om plast, och som ett sätt att berätta om materialet och engagera barn och unga bjuds nu skolor i hela landet in att delta i Plastslöjd - ett initiativ startat av Tekniska museet tillsammans med organisationerna Håll Sverige Rent och Hand in Hand.

Plastslöjd är ett enkelt och roligt sätt att engagera högstadieelever i en av vår tids viktigaste miljöfrågor. I fem steg får skoleleverna arbeta med allt från insamling till att lära sig om materialet och att sedan skapa något nytt.

Eleverna börjar med att samla in plastskräp i sitt närområde. Med hjälp av lektionsmaterial arbetar klassen sedan med Plastmatte, Plastkemi, och Plastsamhällskunskap. Med den nyvunna kunskapen om plast sorterar eleverna sedan plasten och under tre workshops i plastslöjd skapas nya kreationer som sedan visas upp på skolornas och stolta elevers Instagramkonton. Ett verk väljs ut för att sedan visas upp på Tekniska museet.

Plastslöjd har tidigare belönats med utmärkelse i Swedish Content Awards.

Ny termin med Plastslöjd

Nu startar den tredje terminen med Plastslöjd, den här gången tillsammans med organisationen Ung Företagsamhet. Skolklasser som vill delta anmäler sig kostnadsfritt och får ett paket med lektions- och workshopmaterial. Den 28 april är sista dagen för att skicka in sitt bidrag för att vara med i tävlingen där den vinnande plastslöjdskreationen belönas med 5000 kronor till klasskassan och får sitt verk utställt bland tidigare vinnarbidrag på Tekniska museet i Stockholm. I höst fortsätter Plastslöjd som tidigare i samarbete med Håll Sverige Rent och Hand in Hand.

Författaren genererade texten delvis med AI och har reviderat och redigerat innehållet.

Museet är öppet kl 10 till 22 alla dagar. Vissa undantag kan förekomma.