Dataspel skapas på 48 timmar – på fredag går startskottet för Global Game Jam

Dataspel skapas på 48 timmar – på fredag går startskottet för Global Game Jam

Från fredag till söndag, både dag och natt, smattrar datortangenterna på Global Game Jam – ett hackaton där målet är att tillsammans skapa nya dataspel. På Tekniska museet kan besökare följa det intensiva arbetet, provspela indiespel och lära sig programmera sitt första egna dataspel.

Den 23-25 januari samlas speldesigners, programmerare och spelentusiaster för Global Game Jam, ett 48 timmars programmeringsmaraton som pågår dygnet runt på hundratals olika ställen i världen. På fredag eftermiddag går startskottet och under helgen får Tekniska museets besökare under vissa tillfällen chansen att prova testverisoner av spelen, spela andra indiespel i utställningen Digital Revolution och lära sig att programmera ett eget spel i Barnhack.

Barnhack 24/1

Varje lördag i januari kan barn, upp till 13 år, testa att programmera ett eget spel. Passa på att göra det samtidigt som Global Game Jam! Läs mer om Barnhack.

Testa spelen som skapas på plats

Under helgen kan du som besökare följa hela processen när spelen skapas på 48 timmar. Missa inte de tidsbestämda tillfällena där du kan testa spelen och träffa framtidens spelutvecklare!
24 & 25/1 kl 12 – 13 & 16 – 17.

Indiespel i Digital Revolution

Testa över 30 spel som har skapats av indiespelsutvecklare eller prova flera spelklassiker. Utställningen Digital Revolution är en interaktiv upplevelse som hyllar och utforskar kreativiteten och tekniken bakom bland annat dataspel. Indiespel är dataspel som skapats med litet eller inget stöd alls från stora företag. Läs mer om Digital Revolution.

Mer om Global Game Jam

Global Game Jam är världens största spelhackaton – ett tillfälle för både nybörjare och erfarna spelprogrammerare att mötas upp, bilda grupper och förverkliga sina egna speldrömmar. Det pågår varje år under samma två dygn på olika platser över hela världen, med start på fredagseftermiddagen och avslutning på söndagen. Däremellan pågår idéarbete, design, programmering och användartester.

www.globalgamejam.org

Tekniska museet verkar för att öka allmänhetens och speciellt ungdomars intresse för teknik och naturvetenskap på ett lustfyllt och inspirerande sätt. Museet har också i uppdrag att förvalta och vårda Sveriges industriella och tekniska kulturarv. Tekniska museet är Sveriges största tekniska museum och hade 354 800 besökare 2014.