På Tekniska museet är det fint att bli stämplad som nörd. Foto: Anna Gerdén, Tekniska museet.

Explosivt, ätbart och supernördigt på Tekniska museet i höst

När Tekniska museet inleder säsongen på sitt nördcafé för tionde året står en lång rad smala ämnen i kalendern. Livsfarliga litiumbatterier, simning, videomaskiner, ätbara insekter, legobyggen, radiovågor och enorma karnevalsdockor är några exempel på vad man kan snöa in på under höstens onsdagskvällar.

Det är tio år sedan Tekniska museet startade sitt Nördcafé och började bjuda in passionerade eldsjälar att dela med sig av sitt stora intresse över en fika. Under åren har vi träffat ett hundratal färgstarka personer med förkärlek för vitt skilda saker som UFO:n, turbaner, låsdyrkning, stickning och kärnkraft. Intresset har varit stort och idag finns Nördcaféer på flera håll i landet.

- Det är otroligt härligt att låta sig ryckas med i nördarnas genuina passion, säger Nils Olander, nördansvarig på Tekniska museet. Några har berättat om hur de klär ut sig till onda filmkaraktärer medan andra låter sig räddas av brandsoldater. Ett gäng provade livet som pälsdjur, och en nörd kunde hålla andan i 9 minuter och 11 sekunder. En person hade åkt och filmat 3000 hissar i Stockholm och hade YouTubefans i hela världen. Något av det mest spektakulära var en nörd som körde in och parkerade sin sex meter långa Batmobil i museets entréhall.

Nytt för i år är att Tekniska museet bjuder in flera nördar till en och samma kväll. Här möts de som gillar stop motion-animering med de som älskar att simma. Legonördar minglar med fruktälskare och drönarpiloter delar scen med videomaskiner från olika tider. Och jonglören som bytt bollar mot kuber får sällskap av ätbara insekter.

Program Nördcafé hösten 2018

Nördcaféerna startar klockan 18.00 i museets restaurang Tekniska by Pontus. Fri entré från 17.00.

Onsdag 19 september

• De livsfarliga litiumbatterierna – Drönar- och multikopterflygarna Per Nilsson och Gustav Gerdes berättar om de livsfarliga litumbatterierna och hur man undviker oönskade explosioner.
  • Mina 400 videomaskiner och AV-apparater – Fredrik Bagge berättar om sin enorma samling från 60-talet och framåt. Det mesta fungerar!

Onsdag 3 oktober

• Stop Motion filmer – animatören, regissören Rebecka Llerena berättar om sitt filmskapande.
  • Att simma i öppet vatten– Mikael Rosén simningens historia, vetenskap och träning

Onsdag 17 oktober

• Radio, radio, radio – Joakim Svanfeldt berättar om hur han använder radio och radiovågor jorden runt.
  • Jag älskar radio - Per Hüttner, framgångsrik konstnär bosatt i Paris, berättar om varför han bara älskar radio.

Onsdag 31 oktober

• Stockholmskarnevalen – Elvira Santos berättar om sin tillverkning av enorma karnevalsdockor som hon tillverkar i sin lägenhet i Fisksätra enligt sydamerikansk tradition.

Onsdag 14 november

• LEGO - Höjdhopparen Stefan Holm berättar om sin stora passion för LEGO. I höst släpper han även boken ”Svenska sportbitar”, där LEGO-intresset spelar huvudrollen tillsammans med sporthändelser.
  • Frukter och träd - Friederike Kendziersky berättar om slit och arbete med att ta ner och beskära träd, plocka frukt, göra must och sedan sälja alltihop.

Onsdag 28 november

• Insekter som mat – Anders Engström ska försöka övertyga oss om denna proteinreserv. Under kvällen presenterar han sin nya bok ”Äta insekter” och bjuder på recept och tips.

Onsdag 12 december

• GHOST CUBE – Jonglören Erik Åberg har uppfunnit en kub som man kan vrida, skaka, vika, transformera och bygga på i det oändliga.

Tekniska museet verkar för att öka allmänhetens och speciellt ungdomars intresse för teknik och naturvetenskap på ett lustfyllt och inspirerande sätt. Museet har också i uppdrag att förvalta och vårda Sveriges industriella och tekniska kulturarv. Tekniska museet är Sveriges största tekniska museum och hade 314 666 besökare 2017.

Tekniska museet är en del av Royal Djurgården, Skandinaviens främsta attraktion och ett besöksmål i världsklass, nominerat till Stora Turismpriset 2018. Tillsammans välkomnar Djurgårdens attraktioner över 15 miljoner besökare årligen - långt fler än de som besöker kinesiska muren.