Fler besökare till Tekniska 2023 – museet firar 100 år med sikte på framtiden

Fler besökare till Tekniska 2023 – museet firar 100 år med sikte på framtiden

Antalet besök till Tekniska museets kärnverksamhet ökade med 13 procent (323 556 besök) under 2023. Totalt besöktes hela anläggningen av 337 000 besökare under året.

Museet, som startade i januari 1924 firar nu 100 år som platsen för nyfikenhet, kunskap och innovation och har genom åren mött många miljoner besökare. Med Wisdome Stockholm som startpunkt fortsätter jubileumsåret 2024 med öppnandet av The Cell i Hagastaden, nya upplevelsen Skogen och ett brett programutbud från förmiddag till sena kvällar.

Sedan starten i januari 1924 har Tekniska haft siktet inställt på framtiden. Genom att kombinera nyfikenhet, kreativitet och gränsöverskridande samarbeten har museet under 100 år visat hur vi kan lösa till synes omöjliga utmaningar. Nu laddar Tekniska för jubileumsåret 2024.

Hundraårsfirandet inleddes redan i december 2023 med öppningen av Wisdome Stockholm som fortsätter att ta besökare på spektakulära äventyr – längre ut i rymden, närmre inpå livets minsta beståndsdelar och till magiska världar skapade av programkod.

Nya storsatsningar

Jubileumsåret 2024 fortsätter med ännu en storsatsning, museets första filial, The Cell. Med Karolinska Institutet som kunskapspartner skapar Tekniska en plats i Hagastaden som fusionerar vetenskap med konst och kreativt skapande och väcker utmanande frågor kring life science, tekniken och människan. I maj öppnar ”Skogen”, en upplevelse som utforskar människans relation till skogen – från naturens nytta och välbefinnande till skogsbruk och innovationer. Det betyder också att det är sista chansen att uppleva museets unika fordonssamling på ett tag. Sista chansen att se utställningen ”I Backspegeln” om bilsamhällets framväxt är under februari 2024.

Bredare utbud av programaktiviteter

2024 bjuder också på ett brett utbud av programaktiviteter. Det blir fler kvällar i Tekniskas Talbar, en plattform för samtal och debatt i barmiljö, som engagerar besökare och experter i diskussioner om viktiga samhällsfrågor. Vårens teman i Talbar är trä och arkitektur, skog och life science. Demo Stage bjuder på en försmak av framtiden, där besökare får prova på allt från spelteknik till den senaste forskningen tillsammans med bl.a. KTH, Beckmans designhögskola, Futuregames, Kungl. Musikhögskolan och Karolinska Institutet. Dessutom fortsätter rollspelsklubben Slay Beyond Slay, som snabbt blivit en succé bland spelentusiaster. Det kommer även att ske ett utforskande i skärningen teknik, vetenskap och konst i relation till skapande i Wisdome Stockholm. Detta kommer att mynna ut i ett antal kvällsprogram för en vuxen kulturintresserad publik.

För lärare och elever i hela landet

Under 2024 förstärker Tekniska museet sitt erbjudande för att vara en resurs för elever och lärare både i och utanför klassrummet. De pedagogiska föreställningarna i Wisdome Stockholm ger minnesvärda upplevelser med stark koppling till läroplanen, och kompletteras med ett helt fritt material för skolan genom ESERO. Dessutom lanserar museet ett nytt nationellt samarbete med Teknikföretagen och andra Wisdome-arenor för att inspirera ungdomar till teknikyrken.

Med öppnandet av The Cell i Hagastaden kommer ett pedagogiskt program inom life science, och den nya utställningen Skogen kompletteras med en domefilm anpassad för högstadie- och gymnasieelever som ger en djupare förståelse för skogsindustrin och hållbarhet.

Innovationslust för en hållbar framtid.

Välkommen till Tekniska – ett museum och arena för vetenskap, innovation och entreprenörskap. Ända sedan start 1924 har vi haft siktet inställt på framtiden och visat hur nyfikenhet, kreativitet och samarbete över gränser kan lösa även de till synes mest omöjliga utmaningar som vi ställts inför. Precis som då för 100 år sedan befinner vi oss i en omvälvande tid med stora utmaningar. Vår ambition är att vi ska engagerar människor i sin egen och vår gemensamma framtid. Idag är vi ett öppet och tillgängligt museum på flera platser med verksamheter där teknik, konst, forskning och innovation ger perspektiv på en komplex värld, gör den mer begriplig och förhoppningsvis skänker insikt och lust till handling.

Tekniska är mer än ett museum. Vi är en plats med 12 000 kvadratmeter upplevelser på Kungliga Djurgården, mitt i Nationalstadsparken i centrala Stockholm. Vi är en mobil verksamhet som turnerar ut i landet, på köpcentra, i skolor och i socioekonomiskt utsatta områden. Vi är en omslutande upplevelsearena och vetenskapsteater, en scen och lärmiljö mitt i hjärtat av Sveriges nya life science-kluster i Hagastaden och en världsunik samling av teknikhistoriska föremål, arkivalier och bilder som hjälper oss att förstå den värld vi lever i och hur vi hamnat här. Allt det här är Tekniska – som efter 100 år har blivit långt mer än ett museum.