Helena Samsioe skapar en bättre värld med hjälp av drönare ihop med FN

Helena Samsioe driver drönarbolaget Globhe, som fungerar som en mellanhand för hjälporganisationer och drönarföretag för att leverera exempelvis medicinsk utrustning till otillgängliga områden i Rwanda och Malawi.

Sjukvården i de här länderna ligger ofta otillgängligt och översvämningsperioder, som återkommer flera gånger per år, gör många transporter till dessa platser omöjliga. Problemen med ”the last mile” (den sista sträckan i distributionskedjan) är det som gör drönare till en utmärkt lösning. Blod, medicin och annat kräver många gånger kyltransporter. Kan dessa genomföras på 20 minuter med drönare istället för fyra timmar med bil så kan liv räddas.

"Det är oerhört spännande att ha tagit en idé om att kunna skapa en bättre värld med hjälp av drönare till verklighet. GLOBHE jobbar med FN globalt för att utveckla användningsområdena ytterligare och vi ser mycket stor potential - eller som vi brukar säga - the sky is the limit!" säger Helena Samsioe, grundare av GLOBHE

På Tekniska museets nördcafé berättar Helena om sin passion för drönare och hur företaget nu kikar på om deras erfarenheter från Afrika kan användas även i Sverige.

Om Globhe
Globhe startade för tre år sedan och har nu sex personer anställda. Företaget har olika uppdragsgivare och Förenta Nationerna (FN) är den största. Förutom medicinska leveranser, så jobbar Globhe även med fotografering och kartläggning av hur det aktuella läget i ett problematiskt område ser ut just nu.

Vad: Nördcafé med Helena Samsioe och Tekniska museets Nils Olander

Tid: Onsdag 11 april kl 18:00 (fri entré från 17:00)

Plats: Restaurangen på Tekniska museet, Museivägen 7, StockholmFör intervju kontakta Helena Samsioe, grundare av Globhe, telefon 070 225 67 39.

För den som vill veta ännu mer om drönare, kom på Tekniska museets Drönarhelg 14-15 april
Lördag 14 april är det MegaMind Drone race med tävlingsflygningar i museets utställningar och under söndagen får beöskaren chans att själv testflyga. Läs mer på
drönarhelg.

Tekniska museet verkar för att öka allmänhetens och speciellt ungdomars intresse för teknik och naturvetenskap på ett lustfyllt och inspirerande sätt. Museet har också i uppdrag att förvalta och vårda Sveriges industriella och tekniska kulturarv. Tekniska museet är Sveriges största tekniska museum och hade 314 666 besökare 2017.

.