Podden Staden – Årets Industriarvspublikation 2020

Podden Staden med Dan Hallemar och Håkan Forsell, en podcast om arkitektur, stadens utveckling och hela arbetet med att skrapa lite på fasaden utnämns till Årets industriarvspublikation 2020.

Podden Staden nominerades av styrelseledamoten Marie Östblom. ”..Trots att podden handlar om städer - deras kultur, arkitektur, politik och ekonomi går berättelserna långt utanför städerna. Med utgångspunkt från staden berättas om framväxten av vårt samhälle där industriarv är en viktig del av helhetsperspektivet.

Utmärkelsen Årets Industriarvspublikation delas för första gången ut av Svenska industriminnesföreningen SIM. Utmärkelsen sätter fokus på goda exempel på publikationer där industriarvet speglas, tillgängliggörs, gestaltas och förmedlas med nya innovativa och samhällsrelevanta perspektiv. Vinnaren har röstats fram av SIM:s styrelse.

Lyssna på Staden: http://staden.arkitekt.se/

Alla nominerade:

• Boken Söderfors Bruk – med historien in i framtiden, av Kersti Kollberg, Björn Ullhagen & Roger Lööf nominerad av Eric Julihn
  • Podden Staden med Dan Hallemar och Håkan Forsell, nominerad av Marie Östblom
  • Boken Stålpionjären: historien om Pelle Söderberg (1836-1881), nominerad av Catarina Karlsson
  • Boken Kiruna Forever red: Daniel Colling & Carlos Minguez Carrasco, nominerad av Klas Lundkvist
  • Boken Katedralen i Västerås. Andligt och världsligt under åtta sekel av Fredric Bedoire, nominerad av Magdalena Tafvelin Heldner
  • Boken Planteringar vid järnvägen, funktion och organisation under stambanornas första tid av Anna Lindgren nominerad av Mimmi Mickelsen
  • Boken En söt historia – Räppe Stärkselsefabrik: en byggnadshistorisk dokumentation av Samuel Palmblad, nominerad av Britt-Marie Börjesgård
  • Webbsidan Kulturarv Stockholm, publicerad av Stockholms läns museum, Stockholms Stadsmuseum och Stockholms läns hembygdsförbund, nominerad av Jennie Sjöholm
  • Boken Otyg – fallet Algots Nord av Lena Andersson-Skog, nominerad av Mia Geijer
  • Boken Icebound Frontiers of Exploitation; Networks for Whaling in the Polar Regions, 1904-1931 av Ulf Gustafsson. Nominerad av Dag Avango.

De fullständiga nomineringarna hittar du på http://www.sim.se

Tekniska museet verkar för att öka allmänhetens och speciellt ungdomars intresse för teknik och naturvetenskap – med sikte på innovation och entreprenörskap för en hållbar framtid. Museet har också i uppdrag att förvalta och vårda Sveriges industriella och tekniska kulturarv. Tekniska museet är Sveriges största tekniska museum och hade 387 697 besökare 2019.