Regeringen presenterar nya namn till Tekniska museets styrelse

Nu har regeringen tagit beslut om Tekniska museets nya styrelse. Sveriges förste och ende astronaut Christer Fuglesang fortsätter att leda styrelsen som nu kompletteras med de nya ledamöterna Maja Fjaestad, Elisabeth Nilsson och Inyang Eyoma Bergenstråle.

När regeringen beslutat om statens representanter i Tekniska museets styrelse blir de nya namnen Maja Fjaestad, samhällspolitisk chef på Kommunal och lektor på KTH samt Elisabeth Nilsson, landshövding i Östergötland och ordförande för AB Göta Kanalbolaget. Birgitta Ed, PR-konsult och senior adviser på SixYear Plan AB får förlängt uppdrag. En fjärde statlig representant utses senare.

Även bland stiftarnas representanter presenteras en ny ledamot. InyangEyomaBergenstråle – CEO för Workwell som representerar Svenska Uppfinnarföreningen. Hon är nutritionist och vidareutbildad inom miljö, kvalitetsledning och arbetsmiljö. Inyang har suttit i ledande positioner i globala företag och varit interim Co-director för stiftelsen Race For The Baltic, en miljöorganisation med syfte att rädda Östersjön och skapa en hållbar framtid för länderna runt Östersjön genom bl.a. tekniska- och sociala innovationer. Hon har varit sakkunnig och bistått med kostrådgivning och kostpolicyer inom elitidrotten däribland flera svenska landslag.

Tekniska museets styrelse består av åtta ledamöter – hälften utses av staten och hälften av stiftarna, det vill säga Svenskt Näringsliv, Sveriges Ingenjörer, Svenska Uppfinnareföreningen och Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien. Regeringen utser ordföranden på förslag av stiftarna.

I styrelsen representeras sedan tidigare stiftarna av styrelseordförande Christer Fuglesang (Svenskt Näringsliv), astronaut med två rymdresor bakom sig, civilingenjör inom teknisk fysik och tekn.dr. i experimentell partikelfysik, Ingrid Skogsmo, teknologie hedersdoktor och biträdande föreståndare SAFER Vehicle and Traffic Safety Center at Chalmers (IVA) samt Peter Larsson, samhällspolitisk direktör (Sveriges Ingenjörer).

Tekniska museet verkar för att öka allmänhetens och speciellt ungdomars intresse för teknik och naturvetenskap på ett lustfyllt och inspirerande sätt. Museet har också i uppdrag att förvalta och vårda Sveriges industriella och tekniska kulturarv. Tekniska museet är Sveriges största tekniska museum och hade 300 178 besökare 2016.

.