Den jämställda miljömedvetna arbetsbyxan är här!

Den jämställda miljömedvetna arbetsbyxan är här!

Byxor som hasar, byxor med dålig komfort och byxor med sömmar som spricker. Detta är en irriterande verklighet för många hantverkare där ute. Grundarna bakom Nordhaus har tagit in kritiken och skapat framtidens arbetsbyxa – miljövänlig, prisvärd, jämställd och med stretch. Johan Plambeck, medgrundare och säljchef på Nordhaus, berättar att Telavox varit med från starten.

“Det var en självklarhet för oss att välja Telavox. Enkelt att skala upp efter behov och möjliggör många kontaktvägar för kunderna”, säger han.

Anpassade till båda kön

Nordhaus mål är att skapa de bästa arbetskläderna på marknaden – prisvärda, bekväma och anpassade till både män och kvinnor. Dessutom är tillverkningen skonsam för miljön.

“För oss betyder det att vi tar hand om hela processen, från inköp av tyg och uppsömnad till kundtjänst och försäljning. Vi slipper dyra mellanhänder och får också lättare kontakt med användarna. Deras feedback är värdefull när vi tar fram nya plagg”, säger Johan.

De tre grundarna på Nordhaus, Johan Plambeck, Patrik Bruzelius och partnern David Pettersson, har inga egna bakgrunder som hantverkare förutom hemmasnickerier.

Paint

“Vi har tänkt på idén i två år baserade på egna erfarenheter och efter att ha träffat många hantverkare som inte varit nöjda med vare sig komfort eller funktion på sina arbetsbyxor. De klagar bland annat på kvalitén och att sömmarna går upp. En annan orsak till missnöje är att byxorna inte är anpassade efter olika kroppstyper”, säger Johan.

Hållbart för både plånbok och miljö

Nordhaus har varit noga med att välja material till byxorna så de är hållbara för både ekonomin och miljön. Även de anställda ska känna trygghet när de arbetar med att framställa materialen.

“Vi har aktivt valt bort bomullstyg för att både produktionen och infärgningen kräver en otrolig vattenåtgång. Tyget består av hundra procent polyamid i fullständig stretch och tillverkas i Sverige. Byxan syr vi upp i Estland i samarbete med en fabrik som jobbat med arbetskläder länge. De har avtalsenliga löner och vi har bra insyn och kontakt”, säger Johan.

Coronaviruset stoppar inte dem

Trots coronatider har lanseringen som hölls i mitten av maj gått riktigt bra. De har redan fått god respons och dialogen är i full gång med kunderna via sociala medier, ett forum Nordhaus använder som sin främsta marknadsföringskanal.

“Många säger detta är otroligt efterlängtat. Huvudsakligen kvinnor som varit vana vid att byxformen är anpassade efter män. Vi har två olika varianter att välja mellan. Den ena modellen är smalare i midjan och mer insydd kring sätet och den andra är rakare i modellen”, säger Johan.

Telavox hjälper Nordhaus möta kunderna

Nordhaus är fullt digitaliserat även om företaget utgår från Malmö.

“Det är både en fördel och en utmaning. Än så länge har vi inga showrooms och vi vill inte gå via återförsäljare. I stället satsar vi mycket på tydliga och rörliga bilder och logistiklösningar för returer. Här kommer också Telavox in som en viktig faktor i vår strävan att möta kunderna på deras villkor”, säger Johan.

För Nordhaus var det en självklarhet att välja Telavox på grund av skalbarheten och kommunikationsmöjligheterna.

“Vi vill kunna vara tillgängliga för våra kunder. Därför är molnväxeln kanon så vi kan turas om att ta samtal. Även köfunktionen och välkomstmeddelandet är toppen. Statistikverktyget också mycket användbar. Där vi kan se hur många som ringt in, missade samtal och så vidare. När vi får snurr på verksamheten blir dessa nyckeltal vara värdefulla”, säger Johan.