Blogginlägg —
Telekom en bransch utan kvalitet?
Telekommunikationer är en av de viktigaste framgångsfaktorerna för alla verksamheter i det här landet inte minst för att de står för den grundläggande infrastrukturen. Oavsett vilken typ av verksamhet så är vi beroende av informationsflöden och möjligheter att samverka. Branschen som har funnits i över 100 år är fortfarande oerhört omogen och kvalitetsmässigt undermålig.
I SvD läser vi i idag om den breda undersökningen som Svenskt Kvalitetsindex (SKI) har gjort av hur privat- och företagskunder uppfattar hur operatörernas löften om täckning och hastighet samt kundservice.
Det är skrämmande läsning eftersom vi blir allt mer beroende av väl fungerande mobil kommunikation. Man kan till och med fråga sig om inte välfärden sätts på spel genom bristerna! Vi vet att allt färre ska producera mer. Vård och omsorg i den offentliga verksamheten är beroende av väl fungerande kommunikation. Industri och servicesektorn behöver rationalisera och skapa effektiva processer.
Och de viktigaste verktygen är mobila. Utan väl fungerande infrastruktur och leverantörer som vi kan lita på hindras utvecklingen.
Marknaden fungerar som ett oligopol med leverantörer som nöjer sig med att vara bland de sämsta eller som vd för SKI i SvD utrycker ”i nivå med Ryan-air”.
Att privatpersoner är förhållandevis nöjda kan måhända bero på att de stora intäktströmmarna kommer därifrån och man nöjer sig med ”best effort”. Men leverantörerna är inte dumma utan ser till att det finns kapacitet när man kan sälja tex vid ett evenemang eller konsert så finns det täckning så det räcker med mobila basstationer för 2,3 och 4 G sätts snabbt upp. Men företagskunden har liten nytta av det.
Men leverantörerna biter sig verkligen i tummen om de tror att det håller i längden att vara självgod och tro att man kan agera hur som helst. Företag och organisationer anammar alternativa tekniska lösningar som wifi eller som när Apple lanserar iMessage och facetime. Då kommer mattan att ryckas undan ganska snabbt.
Även om det kan se nattsvart ut så behöver vi inte finna oss i detta. För det första behövs en riktig kravställning så att leverantören känner trycket, en bra taktik för hur alternativa lösningar kan utnyttjas och sen inte vara så rädda för att byta om det inte fungerar.
För dig som funderar på hur man kan göra så är du välkommen att höra av dig så kan vi komma över och berätta mer.
Jukka Ristijärvi
CEO
Ämnen
- Undersökningar, rapporter
Kategorier
- infrastruktur
- välfärd
- ekonomi
- telekombranschen
- nki
- kundnöjdhet
- kundservice
- cem
- customer exeperience management
- telekommunikation
- leveranskontroll
- kommunikation som tjänst
- kommunikation
- inköp
- ict
- datakommunikation