Röda Korset och Telenor lanserar mobilchatt för ungdomar

Nu lanseras telefon- och nätjouren Jourhavande kompis som mobilchatt för att göra den mer tillgänglig för ungdomar när de behöver den. Enligt statistik från Medierådet är var femte ungdom uppkopplad via mobilen dagligen. Jourhavande kompis är till för unga upp till 25 år och drivs av Röda Korsets Ungdomsförbund.

Jourhavande kompis har funnits sedan 1986 och riktar sig till ungdomar som behöver någon att prata med. Den befintliga telefonjouren och datorchatten utökas nu med en mobilchatt. De jourhavande kompisarna är frivilliga mellan 18 och 30 år.

– Förändringen från att prata i mobilen till att använda den för att surfa har gått snabbt och ännu snabbare bland ungdomar, därför är det naturligt för Telenor att bidra till att utveckla Jourhavande kompis. När chatten blir tillgänglig i mobilen så blir det möjligt att chatta när man vill, precis när man behöver det. Det blir också enklare att chatta ifred på mobilen än via exempelvis en gemensam dator, säger Georgi Ganev, Affärsområdeschef Konsument Telenor Sverige.

Idag sker cirka 80 procent av kontakterna med Jourhavande Kompis via datorchatten och 20 procent via telefon.

– Vi ser mycket positivt på att ett företag som Telenor vill bidra till att barn och unga har någon att prata med. Vi är väldigt glada över att kunna göra de här förbättringarna, nu kan vi göra mer för fler unga, säger Martina Anlér ordförande Röda Korsets Ungdomsförbund.

– I vår strävan av att hela tiden utveckla och förbättra Röda Korsets insatser känns det som ett helt naturligt steg. Röda Korsets telefonjourer ska bli så användarvänliga och effektiva som det bara är möjligt. Det viktigaste är ju att kunna erbjuda en medmänsklig kontakt till ännu fler som vänder sig till oss med sina problem. Mobilchatten är ett steg i den riktningen, säger Andreas Jansson, kommunikationschef på Svenska Röda Korset.

Jourhavande Kompis har öppet vardagar 18-22 och helger 14-22

Mobilchatt: m.jourhavandekompis.se eller SMS:a Kompis till 71 700 (kostar som ett vanligt sms)
Datorchatt: www.jourhavandekompis.se
Telefon: 020-222 444