Samir & Viktor vinner i sociala medier

Samir & Viktor sjunger i sin låt att de ska bada nakna på Sergels Torg och den här veckan har de all anledning att fira. Enligt Telenors tjänst Melodikollen.se är det dem det snackas mest om på sociala medier inför Andra chansen. Gruppen placerar sig dock som andra mest omtalade artister när man ser till samtliga deltävlingar, där Oscar Zia fortsätter att vara ohotad etta.

Sociala medier har visat sig vara en av de viktigaste maktfaktorerna i Melodifestivalen och Telenor mäter för tredje året i rad vilka artister som är hetast på nätet. Melodikollen.se är en tjänst som scannar av sociala medier som bloggar, Facebook, Instagram och Twitter för att mäta vilka artister det pratas mest om. Även artisternas egna inlägg läses in för att mäta hur väl de presterar i antal likes, delningar och kommentarer.

– Den mest dramatiska förändringen i den här veckans mätningar är att Molly Sandén helt försvunnit från listan på de fem mest omtalade artisterna. Samtidigt har Frans, som tidigare låg nere på trettondeplats letat sig upp till tredjeplats. Det ska bli intressant att se vad detta har för inverkan i finalen nästa vecka, säger Elisabeth Lindholm, festivalgeneral på Telenor.

Samir & Viktor största snackisen inför Andra chansen

Samir & Viktor dominerar sociala medier med Instagram som sin starkaste plattform. Panetoz har en stabil andra plats, främst tack vare sin popularitet på Twitter.

Artister som är hetast i digitala kanaler enligt Melodikollen.se – endast Andra chansen:

1.Samir & Viktor

2.Panetoz

3.Dolly Style

4.Molly Pettersson Hammar

5.Isa

Oscar Zia leder fortfarande snackistoppen för samtliga deltävlingar

Det har börjat röra på sig i topp tre inför andra chansen. Frans, som gick direkt till final i förra deltävlingen, har letat sig upp från plats 13 till plats tre. Molly Sandén som det snackats mycket om under hela turnén, har trillat ned från topp-femlistan.

Artister som är hetast i digitala kanaler enligt Melodikollen.se – samtliga deltävlingar:

1.Oscar Zia

2.Samir & Viktor

3.Frans

4.Panetoz

5.Dolly Style

Dolly Styles inlägg engagerar mest

Dolly Style och Panetoz duellerar inte bara i andra chansen, utan också när det gäller vem som fått sina egna inlägg mest omtyckta. I denna duell är det Dolly Style som går ut som vinnare.

Artister som engagerar mest i digitala kanaler i form av delningar, retweets och likes – samtliga deltävlingar:

1.Dolly Style

2.Samir & Viktor

3.Lisa Ajax

4.Molly Pettersson Hammar

5.Panetoz

Följ allt som händer kring Melodifestivalen på melodikollen.se. Nytt för i år är Melodikollen-TV där Telenor har en reporter på plats på varje deltävling, Instagram-kändisen och hallåan Stefan Larsson (@stefansinstagram). Filmklippen kommer laddas upp på Melodikollen.se.

Utöka er egen bevakning av Melodifestivalen med hjälp av en widget med de topplistor som känns mest intressanta. De plockas enkelt från http://www.melodikollen.se/.

• melodifestivalen
  • mello
  • melodikollen
  • samir & viktor