Telenor aktiverar 4G+ och ökar kvaliteten i 4G-nätet i över 200 kommuner

Idag ökar Telenor och Tele2 kvaliteten och hastigheten i sitt gemensamma 4G-nät genom att aktivera 4G+, LTE-Advanced, i över 200 kommuner runt om i Sverige.

Från och med idag aktiveras 4G+ på samtliga basstationer inom 4G-nätet som har stöd för den nya tekniken. Det handlar totalt om över 200 kommuner som berörs inledningsvis och främst är det tätorter som kommer att nås av uppgraderingen till 4G+ då det krävs att det finns både låga och höga frekvenser för LTE.

- Det känns väldigt roligt att vi nu aktiverar 4G+ och dessutom i så stor omfattning. Detta är en naturlig fortsättning på 4G-tekniken och nästa steg i att nå högre och stabilare hastigheter i vårt nät, säger Patrik Nilsson nätexpert på Telenor

Telenor ser främst 4G+ som en möjlighet att öka kvaliteten och kapaciteten i 4G-nätet. Kunderna kommer att uppleva att deras hastighet blir jämnare när de surfar i mobilen och de kan också förvänta sig en ökad hastighet.

- Framförallt gör 4G+ att nätet får en bättre dynamik i sitt sätt att fördela kapaciteten mellan användarna än tidigare lösningar. Det blir mer robust och minskar risken för att man som användare förlorar surfhastigheten när man rör sig, vilket stärker användarupplevelsen, fortsätter Patrik Nilsson. Det är där vi ser den största vinsten med 4G+-teknologin.

Telenor driver tillsammans med Tele2 ett rikstäckande 4G-nät som idag täcker 99.5% av Sveriges befolkning. Bolagen fortsätter att bygga ut nätet för att nå det uppsatta målet, att täcka 90% av Sveriges yta. Fortsättningsvis kommer man att vartefter man bygger ut nätet att aktivera 4G+ på samtliga nya basstationer som har både höga och låga frekvensband.

• lte-advanced
  • 4g+
  • telenor sverige
  • telenor