Telenor Connect kopplar upp smarta tjänster i bilen

Idag startar piloten av IOT-tjänsten Telenor Connect, som kopplar upp bilar och ger kunder tillgång till skräddarsydda smarta tjänster från partnerföretag och information om bilens status via en app. Telenor Connect har ett unikt öppet utvecklargränssitt som ger partnerföretag större möjligheter att utveckla värdefulla tjänster för kunder. Redan i pilotfasen har Telenor Connect fler partnerföretag än någon jämförbar tjänst på den nordiska marknaden.

Mekonomen, If, EasyPark och Circle K är partnerföretag som redan under piloten erbjuder tjänster via Telenor Connect i Sverige. Tillsammans med Telenor är de även medgrundare av utvecklingsforumet Nordic Car Connect där partnerföretag, tillsammans med varandra och Telenor utvecklar tjänster och funktioner för att optimera användarnyttan med Telenor Connect.

– Det är detta som är unikt och möjligt tack vare vårt öppna utvecklargränssnitt. Genom den här typen av samverkan kommer vi inte bara hitta samarbeten mellan våra partners och oss själva, utan även direkt mellan partners. Det innebär fler partners, större tjänsteutbud och därför överlägset värde för kunderna, säger Linda Asplund, innovationschef på Telenor Sverige.

Idag anordnas även det första Nordic Car Connect i Oslo och utöver partnerföretagen som är med från start har inte mindre än 30 andra företag valt att delta och utvärdera Telenor Connect och möjligheterna med det öppna utvecklargränssnittet. Företagen som deltar i Nordic Car Connect spänner från stora internationella jättar till snabbväxande start-ups.

– Vi tror att en bra mix med många partners och potentiella partners gör att det ekosystem som Telenor Connect är blir som mest värdeskapande för såväl partners som kunder. I slutändan kommer Telenor Connect att definieras av de tjänster som kunderna kan ta del av på samma sätt som en marknadsplats för mobilappar, säger Linda Asplund.

Tack vare funktionaliteten i Telenor Connects hårdvarulösning finns ytterligare en konkurrensfördel i att kunder och partners kan komma åt mer information om bilarna och deras status. Användare kan själva välja vilka tjänster de vill använda och vilka de vill dela data med.

Telenor Connect erbjuder även 4G wifi-hotspot i bilen, vilket skapar möjligheter för skräddarsydda underhållningstjänster.

Telenor är medlemmar i European Automotive-Telecom Alliance och har stor kompetens och erfarenhet inom sakernas internet (IoT) med 80 procents marknadsandel på operatörsmarknaden i Sverige. Tillsammans med kunder såsom Volvo och Nissan, har Telenor utvecklat smarta och innovativa IoT-lösningar som används globalt. Tjänsten Telenor Connect är det senaste steget inom Telenors erbjudande för smarta bilar och har utvecklats av Telenor med partnern Swedspot.

Telenor Connect testas inledningsvis i Sverige, Norge och Danmark innan tjänsten görs tillgänglig för kunder.

Journalister når Presstjänsten på 08-41 01 00 40 eller press@telenor.se

Telenor Sverige är en helhetsleverantör av telekommunikationstjänster vars nät täcker 99 procent av landets befolkning. Telenor Sverige har idag (Q3 2016) cirka 2,6 miljoner mobilabonnenter, cirka 650 000 bredbandskunder och en halv miljon tv-kunder. Telenor Sverige omsätter cirka 13,1 miljarder kronor (2015) och har cirka 1700 anställda. Läs mer på www.telenor.se

Telenorkoncernen är en internationell leverantör av kommunikationstjänster inom tele-, data- och media. Utöver mobilverksamhet på 13 marknader i Norden, Central- och Östeuropa samt Asien har koncernen 24 procents ägarandel i VimpelCom Ltd. med verksamhet på 13 marknader. Telenorkoncernen är en av världens största mobiloperatörer med 211 miljoner mobilabonnemang i sina konsoliderade verksamheter (Q3 2016), en omsättning på 128 miljarder norska kronor (2015) och cirka 36 000 anställda. Telenor är noterat på Oslo Børs (TEL). Läs mer på www.telenor.com