​Telenor lanserar TV-paket i miniformat utan krav på tv-box

Streaming av vanliga TV-kanaler har nästan fördubblats under årets första halvår, det visar data från Telenor Stream. Samtidigt har efterfrågan på mindre tv-paket och som inte längre kräver TV-box ökat. Telenor lanserar därför Telenor Stream Mini – Sveriges minsta och billigaste TV-paket, som utan krav på tidigare abonnemang eller tv-box samlar de mest populära kanalerna från SVT, Nordic Entertainment Group och Discovery.

- Våra kunder efterfrågar mindre tv-paket som samlar de viktigaste kanalerna i en användarvänlig app. Vi har nyligen uppdaterat vår app Telenor Stream och det känns extra kul att nu kunna koppla på och lansera marknadens minsta och billigaste TV-paket i den. Med Stream Mini slopar vi även kravet på tv-box vilket gör det väldigt enkelt att snabbt komma igång via exempelvis AppleTV, Chromecast eller dator, säger Leif Björklund, tv-chef på Telenor Sverige.

Streaming av vanliga TV-kanaler på Telenor Stream har nästan fördubblats under våren. Nyhetssändningar och SVT är det som streamats mest och den enskilt största ökningen sker på barnkanaler. I takt med att streaming av vanliga TV-kanaler har ökat ser Telenor en ökad efterfrågan på mindre TV-paket som samlar innehållet på en app.

- Vi märker att coronapandemin i grunden har förändrat hur vi tittar på TV och gett upphov till nya användarbeteenden. Vi ser även att många kunder har börjat återupptäcka vanliga TV-kanaler och streamar nu innehåll därifrån allt mer. Det är idag lika enkelt att titta på TV i en app som det är att titta på Netflix och jag tror att ju fler som anammar det här nya beteendet desto fler kommer verkligen uppskatta enkelheten i Stream Mini, säger Leif Björklund.

Om Telenor Stream Mini
Vid lanseringstillfället ingår SVT1, SVT2, Kunskapskanalen, Barnkanalen, SVT24, TV3, Kanal 5, TV6, TV8, Kanal 9, TV10 och Kanal 11. Via tjänsten går det även att komma åt kanalernas veckoarkiv, hyra film från SF Anytime och Nordisk Film. Efter den första kostnadsfria månaden kostar Telenor Stream Mini 79 kronor i månaden och saknar bindningstid. Innehållet nås via appen Telenor Stream som går att ladda ner på AppStore eller Google Play. Telenor Stream Mini är en fristående produkt och kräver inte tidigare eller ytterligare mobil-, bredbands- eller tv-tjänster från Telenor.

Telenor i korthet
Telenor Sverige AB är en helhetsleverantör av telekommunikationstjänster och vårt mobilnät täcker 99,9 procent av hela Sveriges befolkning. Telenor Sverige har i dag 2,7 miljoner mobilabonnenter, cirka 700 000 fiber- och bredbandskunder och en halv miljon tv-kunder. Telenor Sverige omsätter cirka 13,1 miljarder svenska kronor (2019) och har cirka 1 800 anställda. Läs mer på www.telenor.se

Om Telenorkoncernen
Telenorkoncernen är en internationell leverantör av kommunikationstjänster inom tele, data och media, med cirka 186 miljoner kunder. Koncernen är en av världens största mobiloperatörer med en omsättning på 113,7 miljarder norska kronor (2019) och cirka 20 000 anställda. Telenor är noterat på Oslo Børs (TEL). Läs mer på www.telenor.com