Telenor levererar internt kommunikationsnätverk till Eniro i Norden

Eniro har tecknat nytt avtal med Telenor Sverige, vilket innebär att Telenor tar ett helhetsansvar över Eniros interna kommunikationsnätverk, WAN (Wide Area Network), i Sverige, Danmark och Norge.

Avtalet omfattar tjänsten Nordic Connect som samlar Eniros alla nordiska kontor i ett och samma nät. Med Nordic Connect kan Eniros anställda komma åt tjänster som datakommunikation, IP-telefoni, streaming och videokonferenser både på och utanför kontoret. Tjänsten är en driftsäker lösning då nätet övervakas dygnet runt med kundtjänster, som är nåbara när som helst på dygnet, i Sverige, Danmark och Norge.

– Vi är givetvis väldigt stolta över att Eniro valt oss som leverantör. Med den här lösningen kan deras anställda komma åt viktig interna system och verktyg på ett enklare och säkrare sätt både på och utanför kontoret, säger Mats Lundquist, Affärsområdeschef Telenor Företag.

Avtalet mellan Eniro och Telenor löper över 48 månader och omfattar dessutom Internetuppkoppling till ett antal olika Enirosajter i alla nordiska länder.

– Som det ledande sökföretaget på den nordiska mediemarknaden och med en stor försäljningsorganisation har Eniro många anställda som jobbar utanför kontoren. Telenors lösning ger våra medarbetare enkel tillgång till viktig information, var de än befinner sig, säger Mattias Wedar, CIO Eniro.

För mer information, kontakta:
Presstjänsten, Telenor Sverige
08-41 00 75 55

• avtal
  • eniro
  • telenor

Telenor Sverige är en ledande helhetsleverantör av moderna telekommunikationstjänster för privatpersoner och företag. Telenors nät för mobilkommunikation täcker 99 procent av befolkningen. I Telenor Sverige ingår även premiumleverantören Bredbandsbolaget och lågprisutmanaren Glocalnet. Telenor Sverige har idag 2100 anställda.

Telenor är en av världens största mobiloperatör mätt i antal abonnenter med verksamhet i 14 länder i Europa och Asien. I Norden är Telenor marknadsledande inom telekommunikation, datatjänster och mediedistribution. År 2009 omsatte Telenor cirka 107 miljarder norska kronor. Telenor är noterat på Oslo Børs (TEL).