Telenor vinnare i PTS spektrumauktion

Telenor Sverige meddelade i dag att man genom nätbolaget Net4Mobilty HB förvärvat 2x10 MHz i 1800 MHz-bandet för 430 miljoner kronor. Frekvenserna kommer användas i utbyggnaden av det som ska bli Sveriges mest omfattande 4G-nät.

För god täckning och hög kapacitet krävs både mycket och rätt typ av spektrum. Just 1800 MHz-bandet har egenskaper som gör det lämpligt för kapacitetsförstärkning i tätorter, vilket är vad Telenor kommer använda frekvenserna till. Telenors 4G-nät kommer redan i år finnas på cirka hundra tätorter och målsättningen är att 99 procent av svenskarna ska ha täckning vid slutet av 2012.

-       Radiospektrum är själva råvaran för en mobiloperatör och därför är vi mycket nöjda med auktionen. Genom att addera dessa frekvenser till våra övriga har vi bästa tänkbara förutsättningar att bygga ett nationellt 4G-nät med hög kapacitet i såväl städer som i glesbygd, säger Lars-Åke Norling, VD för Telenor Sverige.

Telenors 4G-tjänst gör det möjligt att surfa i hastigheter upp till 80 megabit per sekund. Auktionslikviden finansieras till delar av Telenor Sverige och Tele2 Sverige. Tillstånden gäller i 25 år.

Om Net4Mobility

Net4Mobility är ett i lika delar samägt bolag mellan Tele2 Sverige och Telenor Sverige. Bolaget har i uppdrag att bygga och driva ett nät för den senaste generationens mobilkommunikation, 4G. Mobilnätet ska täcka 99 procent av befolkningen och möjliggöra för Tele2 och Telenor att erbjuda sina kunder mobila tjänster för datakommunikation (LTE/4G) och tal (GSM). Net4Mobility bildades i april 2009.

• pts
  • regulatoriskt

Telenor Sverige är en helhetsleverantör av telekommunikationstjänster vars nät täcker 99 procent av landets befolkning. I Telenor Sverige ingår även Bredbandsbolaget och Glocalnet. Tillsammans har de över 2 miljoner abonnenter, en årsomsättning på 11 304 miljoner kronor (2010) och cirka 2200 anställda. Läs mer på: www.telenor.se

Telenor-koncernen är en internationell leverantör av kommunikationstjänster inom tele-, data- och media. Utöver mobilverksamhet på 11 marknader i Norden, Central- och Östeuropa samt Asien har koncernen 39,6 procents ägarandel i VimpelCom Ltd. med verksamhet på 10 marknader. Telenor-koncernen är en av världens största mobiloperatörer med 120 miljoner mobilabonnemang i sina konsoliderade verksamheter (Q1 2011), en årsomsättning på 95 miljarder norska kronor (2010) och cirka 32 900 anställda. Telenor är noterat på Oslo Børs (TEL). Läs mer på www.telenor.com