Telenorägda Datametrix AS etablerar nytt företag i Sverige

Telenor Norges dotterbolag Datametrix AS etablerar sig i Sverige under namnet Daxcom.  Med Daxcom på den svenska marknaden kan Telenor Sverige bredda sitt erbjudande med integratörstjänster och kundspecifika IP-lösningar till företag och myndigheter.

Telenor Norges dotterbolag Datametrix AS etablerar sig i Sverige under namnet Daxcom.  Med Daxcom på den svenska marknaden kan Telenor Sverige bredda sitt erbjudande med integratörstjänster och kundspecifika IP-lösningar till företag och myndigheter. Sedan årsskiftet sitter Daxcom i Telenor Sveriges lokaler i Stockholm. Syftet med etableringen är att skapa ett tätt samarbete där båda företagen kan dra nytta av, och komplettera varandras utbud.

–  Vi är väldigt positiva till etableringen av Daxcom i Sverige. Deras unika kompetens blir ett värdefullt komplement till vår mobila strategi, eftersom att vi nu även kan erbjuda systemintegration till våra kunder och få allt fler svenska företag att förstå affärsnyttan med ett mobilt arbetssätt, säger Mats Almgren, affärsområdeschef för Enterprise på Telenor Sverige.

Datametrix AS är en ledande leverantör av IP-baserade lösningar och har drygt 30 års erfarenhet av samarbete med Telenor Norge.

–  Samarbetet mellan Datametrix och Telenor Norge har varit väldigt framgångsrikt och vi ser fram emot att skapa en lika god relation till Telenor i Sverige. Med vår mångåriga erfarenhet inom systemintegration och kundspecifika IP-lösningar, tror vi att vi kan fylla en viktigt och kompletterande roll till Telenors utbud på den svenska marknaden, säger Brede Bjørnstad, vd för Daxcom.

• 2013
  • mobilt arbetssätt

Journalister når Presstjänsten på 08-41 01 00 40 eller press@telenor.com

Telenor Sverige är en helhetsleverantör av telekommunikationstjänster vars nät täcker 99 procent av landets befolkning. Idag har Telenor Sverige över 2 miljoner abonnenter, en årsomsättning på 12,3 miljarder kronor (2012) och cirka 2000 anställda. Läs mer på: www.telenor.se