Finalisterna i Nordic Internet of Things Challenge 2015 utnämnda

Finalisterna i Nordic Internet of Things Challenge 2015 utnämnda

Nordic Internet of Things Challenge är ett initiativ för att uppmärksamma innovation och framsteg inom området Internet of Things (sakernas internet). Idag meddelade Telenor Connexion vilka de tre finalisterna i tävlingen är.

Telenor delar i och med tävlingen ut 25 000 euro för att stödja det mest innovativa projektet som bidrar till en mer uppkopplad, smartare och mer hållbar värld.

Finalisterna i Nordic IoT Challenge utsedda
Tävlingen var öppen för bidrag från individer, grupper och startups i Norden under augusti och september. Efter att ha utvärderat samtliga bidrag meddelar Telenor Connexion idag vilka finalisterna är i Nordic IoT Challenge 2015:

Hidn Tempo
Stockholm, Sverige
En bärbar, interaktiv stresscoach som hjälper dig att ändra ditt levnadsmönster.

Minalyze
Göteborg, Sverige
Förändrar morgondagens prospektering inom gruvindustrin.

FarmDrones
Göteborg, Sverige
En uppkopplad lösning för jordbrukare som syftar till att öka produktiviteten och grödornas avkastning.

Vinnaren av första priset bestående av 25 000 euro, samt andra priser, kommer att meddelas den 21 oktober under konferensen Digital Winners i Oslo. Digital Winners är Nordens främsta konferens för ledare och innovatörer inom media, teknik och kommunikation.

Tävlingsbidragen i Nordic IoT Challenge 2015 kom från samtliga fem nordiska länder - från Reykjavik i väst till Järvenpää i öst och från Trondheim i norr till Roskilde i söder.

Det var dessutom en stor bredd på bidragen av innovativa IoT-lösningar, från branschspecifika lösningar till bärbar teknik (wearables) och från medicinska enheter till lösningar för smarta städer. Enligt Telenor Connexion har den stora mängden av viktiga bidrag varit inspirerande.

– Vi är verkligen glada över det stora engagemang och innovationskraften vi ser i hela Norden när det kommer till att utnyttja uppkopplad teknik för att skapa smartare och mer hållbara lösningar. Idéerna, koncepten och de färdiga produkterna för en mängd olika områden har mynnat ut i tre starka finalister, säger Per Simonsen, Senior VP, Internet of Things, Telenor.

Hedersutnämnda bidrag
Telenor Connexion uppmärksammar även ytterligare tre bidrag som tog sig vidare till semifinal med hedersutnämnande. Dessa är:

BioSpike
Oslo, Norge
Mätning av lokala odlingsförhållanden för att förbättra produktiviteten för jordbrukare på tillväxtmarknader.

Imagimob
Stockholm, Sverige
Ett system baserat på artificiell intelligens som känner igen och förstår rörelser.

Point
Malmö, Sverige
En intelligent sensor som ser efter ditt hem.

Telenor Connexion tackar alla som deltagit med sina bidrag samt alla som medverkat till att göra tävlingen Nordic IoT Challenge till en framgång. Mer information om tävlingen finns här: nordiciotchallenge.com.