Internet of Things kritiskt för företag inom fem år

Internet of Things kritiskt för företag inom fem år

Vart tredje svenskt företag anser att Internet of Things – sakernas internet – är kritiskt för företaget inom fem år. Det visar en ny rapport av Telenor Connexion som har intervjuat 100 svenska tillverkande företag.

Utvecklingen inom Internet of Things, uppkopplade saker och maskiner som kommunicerar med varandra och utför helt nya uppgifter, är i full gång. Området spås en ännu mer dramatisk tillväxt under de kommande åren.

- Allt från digitala träningsarmband och basketbollar till hemlarm och värmepumpar kopplas upp idag. Tidigare var det tekniskt omöjligt, men nu är detta bara toppen på ett isberg av uppkopplade innovationer. Sverige ligger i framkant i den globala utvecklingen och vi har goda möjligheter att göra det till vår nästa exportframgång, säger Per Simonsen, VD på Telenor Connexion.

Förändrar branschen

För att ge en nulägesbild av Sveriges roll i den uppkopplade ekonomin har Telenor Connexion, som är Nordens största leverantör av tjänster för uppkopplade lösningar, låtit undersökningsföretaget Norstat intervjua 100 svenska tillverkande företag.

Undersökningen visar att sex av tio företag (60 procent) tror att Internet of Things inom fem år kommer att förändra deras bransch, medan en tredjedel (32 procent) anser att området är kritiskt för det egna företaget om fem år. Hela tre av fyra företag (77 procent) har eller planerar att implementera uppkopplade lösningar i sin verksamhet inom två år.

De främsta skälen till att företagen implementerar uppkopplade lösningar är bland annat att förbättra en tjänst eller service mot kund (61 procent), kostnadsbesparingar (36 procent) eller att skapa en ny intäktskälla (34 procent).

Omogen marknad med utmaningar

Undersökningen visar samtidigt på en i vissa avseenden omogen marknad, något som kan förklaras av den snabba utvecklingen. Ett exempel är den otydliga ansvarsrollen för uppkopplade lösningar hos företag. Endast hos en fjärdedel (23 procent) är det IT-chefen som är ansvarig, medan andra företag nämner bland annat VD, produktchef, utvecklingschef och teknikchef.

Den största utmaningen kring sakernas internet anser företagen vara frågor kring säkerhet och integritet (17 procent) följt av den tekniska komplexiteten (15 procent). Utvecklingen medför även interna utmaningar för företagen, främst att uppkopplade lösningar kräver en fungerande affärsmodell (14 procent) och ny intern kompetens (13 procent).

- Trots dessa utmaningar är förutsättningarna för att lyckas med uppkopplade satsningar extremt goda i Sverige, tack vare en hög nivå av infrastruktur, kompetens och innovationskraft, säger Per Simonsen. Det visar inte minst alla de nya företag som nu etableras och vars hela affärsidé bygger på Internet of Things. Men särskilt de traditionella, tillverkande företagen genomgår idag stora förändringar för att utnyttja och anpassa sig till möjligheterna som den nya tekniken skapar.

Rapporten som sammanfattar undersökningsresultaten innehåller även djupintervjuer med företag som berättar hur de använder uppkopplade lösningar. Bland dessa är Volvo, Scania, Electrolux och Verisure, samt startupföretagen Trax och Narrative. Även flera branschexperter ger sin syn på de utmaningar och möjligheter som området medför.

För att ladda ner rapporten klicka här.