Telenor Connexion först i Norden med helhetslösning för företag som snabbt och enkelt vill koppla upp sina produkter

Smarta”,uppkopplade produkter ger en förbättrad kundupplevelse samtidigt som företagen blir både konkurrenskraftigare och effektivare. Telenor Cloud Connect är en helhetslösning som hjälper företag att snabbt komma igång.

Vår värld blir alltmer uppkopplad. Det är inte bara våra mobiler, surfplattor och datorer som är uppkopplade – elmätare, kylskåp, bilar, fastigheter, ja till och med hela städer kopplas nu upp i en allt snabbare takt.

Telenor Connexion är först i Norden med att lansera en helhetslösning, Telenor Cloud Connect, för företag som snabbt och enkelt vill komma ut på marknaden med uppkopplade produkter och tjänster.

Genom att erbjuda smarta produkter blir företagen själva inte bara mer kostnadseffektiva och  konkurrenskraftiga, kunderna får dessutom en smartare tjänst och en bättre kundupplevelse.

Telenor Connexion tar, tillsammans med partners, hand om all komplexitet och hjälper företag från start till mål. Detta innefattar dels integration av kommunikationens hårdvara, applikationsutveckling för att fånga och analysera data och även utveckling av visuella interface i form av t ex en mobilapplikation. Den molnbaserade lösningen har tillgång till runt 400 mobilnät över hela världen för att stödja globala produktlanseringar. Den stöder även andra öppna standarder och kommunikationsteknologier för att ytterligare optimera lösningen.

Ett företag som nyligen lanserat en serie uppkopplade tjänster med hjälp av Cloud Connect är Regin. Den svenskägda koncernen marknadsför ett program av produkter och system för fastighetsautomation på ett 70-tal marknader runt om i världen. Företagets mål är att göra fastigheter världen över mer energieffektiva genom att optimera exempelvis värme, kyla och ventilationssystem.

"Regin ses som en av utmanarna på marknaden och vi försöker ständigt att utveckla och förbättra våra produkter. Konkurrensen på den internationella marknaden är stenhård därför blir värdeskapande tjänster en allt viktigare del av vårt erbjudande", säger Stefan Blom, försäljningschef på Regin.

"Vi ville göra det enklare för våra kunder att verkligen utnyttja realtidsdata från våra system för att bättre optimera energiförbrukning", fortsätter Stefan Blom.

Regin valde att samarbeta med Telenor Connexion eftersom företaget kunde täcka in hela kedjan från integration av hårdvara till applikationsutveckling och drift. Dessutom har Telenor Connexion gedigen erfarenhet av att supportera affärskritiska system som lanseras internationellt. Samarbetet är strategiskt där de uppkopplade tjänsterna kontinuerligt kommer att vidareutvecklas.

"Det har varit svårt för bolag att komma in i den uppkopplade världen. Med Telenor Cloud Connect gör vi  det enkelt för företag att komma igång och att snabbt komma ut på marknaden. Förutom lösningsdesign och drift handlar det om att tillsammans med kunden identifiera hur vi kan fånga viktig data, tex driftsstatus, och omvandla dessa till användbara insikter för bättre affärsbeslut och för att förbättra kundupplevelsen. Ofta i real-tid", säger Per Simonsen, vd på  Telenor Connexion.

"Att kunna erbjuda smarta produkter och tjänster kommer att vara en av de viktigaste konkurrensfördelarna framöver. Företag som inte går in i den uppkopplade världen kommer ofrånkomligt att halka efter", fortsätter Simonsen.

Telenor Connexions erfarenhet av att koppla upp produkter och tjänster sträcker sig så långt tillbaka som 1999. Företagets kunder innefattar bland andra Volvo, Nissan, Scania, Securitas och Hitachi.

Kristina Grandin, Kommunikationschef, Telenor Connexion
kristina.grandin@telenor.com, +46 734 25 26 21