Telenor Connexion tillsätter ny chef för Operations

Telenor Connexion tillsätter ny chef för Operations

Telenor Connexion har rekryterat Robert Bellwaldius från Wireless Maingate som VP of Operations

Telenor Connexion, den ledande leverantören av affärslösningar för uppkopplade produkter och tjänster, meddelade idag att Robert Bellwaldius har rekryterats till företaget som ny VP of Operations. Bellwaldius var tidigare COO på Wireless Maingate.

I denna nyinrättade position kommer Bellwaldius att ansvara för och leda den operationella verksamheten, vilket omfattar såväl drift som leverans samt ansvar för relationen med nyckelleverantörer. Denna rekrytering, tillsammans med nyförvärv och ett utökat tjänsteutbud, visar på ett  organisatoriskt skifte och en ambitiös tillväxtplan för de kommande åren.

Bellwaldius kommer att bidra med en kombination av branschkunnande och gedigen erfarenhet av drift- och leveransstyrning.

- Efter att ha arbetat i branschen i många år ser jag det som en fantastisk möjlighet att börja på Telenor Connexion. Företaget har länge varit ledande inom uppkopplat och M2M (maskin-till-maskin)-kommunikation och är känt för sin innovationsförmåga, säger Bellwaldius.

- Vad jag finner särskilt intressant är att Telenor Connexion har drift och leverans som ett nyckelområde i sin affärsstrategi. Detta visar på en tydlig förståelse för betydelsen av att hålla  högsta kvalitet på de lösningar företaget leverar till kund", fortsätter Bellwaldius. - Och jag är glad att få jobba med ett otroligt erfaret team. Tillsammans kommer vi att både kunna öka tillväxten och bidra till att företaget utvecklas på ett sätt som gör att Telenor Connexion fortsätter att ligga i framkant i branschen, säger Bellwaldius om sin nya roll.

Bellwaldius har arbetat de senaste arton åren inom telekommunikation och innehaft flera ledande positioner på företag som Europlitan, Vodafone och Telenor. Robert Bellwaldius har också en bakgrund från den svenska försvarsindustrin, där han var en av projektledarna för projekt JAS39 Gripen, med ansvar för projekt och leveranser till det svenska försvaret. Bellwaldius har en civilingenjörsutbildning i datateknik och programvaruutveckling från Linköpings universitet.

- Jag är mycket glad över att ha Robert Bellwaldius med i laget. Bellwaldius förstår branschen och kommer med stor operativ erfarenhet och en djup M2M-kunskap. Utnämningen är en del av vår strategi att ytterligare stärka vår verksamhet för att serva vår snabbt växande kundbas, säger Per Simonsen, vd på Telenor Connexion.

- Bellwaldius kommer att ingå i ett redan framgångsrikt, energisk team. Tidpunkten är perfekt för att dra nytta av Bellwaldius spetskompetens och omfattande erfarenhet.

Robert Bellwaldius tillträdde den 1 april. Han kommer att rapportera till vd och ingår i Telenor Connexions ledningsgrupp.

Stephen Bryant, som tidigare hade rollen både som CTO och VP of Operations, ansvarar fortsatt för teknikavdelningen.