Gå direkt till innehåll
Telenor Connexions vd, Mats Lundquist, deltar tillsammans  med närings- och innovationsminister Mikael Damberg i första Sweden–Southeast Asia Business Summit i Singapore den 21-22 september.
Telenor Connexions vd, Mats Lundquist, deltar tillsammans med närings- och innovationsminister Mikael Damberg i första Sweden–Southeast Asia Business Summit i Singapore den 21-22 september.

Pressmeddelande -

Telenor Connexions vd deltar i första Sweden–Southeast Asia Business Summit i Singapore tillsammans med närings- och innovationsminister Mikael Damberg

Den 20-22 september medverkar närings- och innovationsminister Mikael Damberg på Sweden-Southeast Asia Business Summit i Singapore tillsammans med en svensk företagsdelegation, där Mats Lundquist, vd för Telenor Connexion, ingår.

Sweden-Southeast Asia Business Summit samlar företagsledare och beslutsfattare från Sverige och regionen genom att tillhandahålla en plattform för utbyte av bästa praxis om hur man gör affärer i denna dynamiska del av världen. Omkring 600 svenska företag i branscher som sträcker sig från tjänster till tillverkning och detaljhandel finns i Sydostasien.

Flera viktiga politiker och näringslivsrepresentanter medverkar på mötet. Dessa inkluderar förutom Mikael Damberg och Mats Lundquist även Mr. Lim Hng Kiang, minister för handel och industri, Singapore; Ylva Berg, vd, Business Sweden; Marcus Wallenberg, styrelseordförande SEB, SAAB Group & Foundation Asset Management och många fler.

Sydostasien är hem för mer än 650 miljoner människor och har en snabbt växande medelklass. Sydostasien beräknas växa med i genomsnitt 5-6 procent per år under det kommande årtiondet, vilket gör regionen till en tillväxtmotor i världen. Det nybildade ASEAN Economic Community kommer sannolikt att öka tillväxten ytterligare.

Regionen är en viktig tillväxtmarknad för Internet of Things

– Regionen är en viktig tillväxtmarknad för Internet of Things. IoT-lösningar gör det möjligt, särskilt för leverantörer av lösningar för smarta städer och tillverkande företag, att skapa nya intäktsströmmar och bli mer kostnadseffektiva. Sweden-Southeast Asia Business Summit är ett utmärkt tillfälle att få inblick i utvecklingen i regionen och för att träffa potentiella partners, säger Mats Lundquist, vd på Telenor Connexion.

Telenor Connexion, Telenors företag helt dedikerat Internet of Things (IoT), ser Asien som en viktig marknad och arbetar både lokalt för att stödja regionala kunder och med svenska företag som exporterar sina digitala lösningar till regionen.

Telenor, som är en av världens största mobiloperatörer, har en stark regional närvaro i Asien med över 180 av sina 211 miljoner mobilabonnemang här.

Sweden-Southeast Asia Business Summit är ett gemensamt projekt inom ramen för ”Team Sweden” i Sydostasien, det vill säga de svenska ambassaderna, Business Sweden och näringslivsorganisationer och handelskammare i respektive land.

Foto: Mikael Damberg, fotograf Kristian Pohl/Regeringskansliet