Nya Terminal 2, Arlanda Airport

Nya Terminal 2, Arlanda Airport

Idag, 23 april, invigs nya Terminal 2 på Arlanda Airport. Tema har arbetat med förnyelsen sedan 2010 med målet att skapa större kapacitet, mindre avstånd samt att ge terminalen en modernare arkitektur.

Terminalen har byggts ut med 2 000 kvadratmeter och 4 000 kvadratmeter har byggts om. Om- och tillbyggnationen innebär bland annat en mängd nya butiker, fler sittplatser, kortare avstånd från incheckning till gate och kortare väg till bagagehämtningen.  Arkitekturen strävar efter ett modernt uttryck samt att ge terminalen en tydlig struktur och orienterande målpunkter.

På uppdrag av Swedavia har Tema i rollen som arkitekt och inredningsarkitekt medverkat i projektet genom hela processen - från planering och utformning till färdigt resultat.

Tema har under de senaste 15 åren haft ett flertal uppdrag vid Arlanda flygplats, bland annat utredningar i terminal- och fraktområden samt utformning av nya byggnader.

Bild: Swedavia, Ulrika Owesdotter